لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان چند رادیوی محلی را در کندهار بسته و برخی کارمندان این رسانه‌ها را بازداشت کردند


نهادهای مدافع رسانه‌ها در افغانستان از "یورش" طالبان به چهار رادیوی محلی در ولایت کندهار و بازداشت شماری از دست‌اندرکاران این رسانه‌ها خبر داده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان روز دوشنبه ۲۸ مارچ (هشتم حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که افراد مربوط به استخبارات طالبان امروز به رادیوهای صدای ملت، تبسم، زما و سانگه یورش برده و کم از کم شش کارمند این رسانه‌ها را به دلیل نقض دستور حکومت طالبان مبنی بر منع نشر موسیقی، بازداشت کردند.

به گفتۀ مرکز خبرنگاران افغانستان طالبان فرید علیزی، مسوول بخش خبر، رحیم‌الله نوری، تهیه کننده و محمود مهربان، مسوول تخنیک رادیو صدای ملت را به جای نامعلومی انتقال داده اند.

ادارۀ استخبارات طالبان یک روز پیشتر به مسوولان رسانه‌های محلی در کندهار هشدار داده بود که در صورت پخش موسیقی، با آنان برخورد جدی خواهد شد.

عبدالصمد حامد پویا، عضو فدراسیون خبرنگاران افغانستان با نشر پیامی در شبکه‌های اجتماعی گفته است که طالبان در دو روز گذشته محدودیت شدید را بر رسانه‌های داخلی و خارجی وضع کرده و آن را "سانسور" و "خطر جدی" علیه آزادی بیان خوانده است.

نشرات صدای امریکا به نام "تلویزیون آشنا" که از طریق شبکه‌های تلویزیونی طلوع، طلوع‌نیوز و لمر و پیش از آن برای کم و بیش یک دهه از طریق تلویزیون ملی افغانستان نشر می‌شد، از تاریخ ۲۷ مارچ (هفتم حمل) متوقف شده است. همزمان با این نشرات بی بی سی در افغانستان نیز متوقف شده است.

صدای امریکا اقدام طالبان مبنی بر توقف نشرات تلویزیونی این رسانه را در افغانستان تقبیح کرد و خواستار بازنگری در این زمینه شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان همچنین از طالبان خواسته است که برای رسانه‌ها در افغانستان "زمینه کار آزاد و بدون ترس" را فراهم کنند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان خشونت‌ها علیه خبرنگاران به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته و نیز این گروه محدویت‌های زیادی را بر رسانه‌ها در این کشور وضع کرده است.

سازمان عفو بین الملل در نخستین روز سال هجری خورشیدی از طالبان خواست تا روند بازداشت‌های خودسرانهٔ خبرنگاران، فعالین مدنی و مقامات حکومت پیشین را توقف داده و معیار‌های بین المللی حقوق بشر را رعایت کنند.

این سازمان گفته است گروه طالبان حق آزادی بیان و حق آزادی گردهمایی مردم را به گونهٔ گسترده محدود کرده است و آنانی که با این گروه مخالفت کنند، به گونهٔ خودسرانه بازداشت می‌شوند، به طور غیر قانونی به زندان افگنده شده یا هم ناپدید می‌شوند.

XS
SM
MD
LG