لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به محدودیت‌های تازه بر خبرنگاران در هلمند؛ طالبان: تحقیق می‌کنیم


برخی از نهادهای حامی رسانه‌ها می‌گویند که مقام‌های محلی طالبان برای هلمند، خبرنگاران را از فلم‌برداری و عکاسی در این ولایت منع کرده اند، اما وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت این گروه می‌گوید که در این مورد تحقیق می‌کند.

دفتر حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) ناوقت روز سه‌شنبه ۲۱ فبروری (دوم حوت) گفت که بر اساس گزارش‌ها، مقام‌های طالبان برای هلمند به خبرنگاران محلی دستور داده اند که پس از این، آنان حق ندارند از مردم و مسوولان ادارات دولتی گزارش‌های ویدیویی تهیه کرده و یا عکس‌برداری کنند.

دفتر حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان اعمال چنین محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و خبرنگاران را، اگر که واقعیت باشد، نشان‌دهنده فشار و سانسور دانسته و به‌ این باور است که این اقدام می‌تواند ادامۀ کار خبرنگاری را در افغانستان به یک چالش جدی مبدل سازد.

به گفتۀ دفتر حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان سخنگویان و مقامات طالبان باید در این مورد وضاحت داده و به جامعۀ رسانه‌ای این کشور اطمینان دهند.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان از این تصمیم مقام‌های محلی طالبان در هلمند ابراز نگرانی کرده و گفته است که این کار روند جمع‌آوری اطلاعات را به خبرنگاران محدود می‌سازد.

این اتحادیه افزوده است: "اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان هر نوع ممانعت در جمع‌آوری اطلاعات را نقض قانون دسترسی به اطلاعات شمرده و از مقامات مسوول امارت اسلامی در مرکز می‌خواهد که در این زمینه رسیدگی کرده و به نگرانی خبرنگاران در ولایت هلمند پایان بخشند."

مرکز خبرنگاران افغانستان این تصمیم را غیرقانونی و تلاشی برای تضعیف بیشتر رسانه‌ها عنوان کرده است.

این مرکز اضافه کرده که درپی صدور این دستور، در دو روز گذشته خبرنگاران در هلمند نتوانستند برای تهیه گزارش ویدیویی اقدام کنند. مرکز خبرنگاران افغانستان همچنان از طالبان خواسته است که در این مورد تجدید نظر کرده و محدودیت‌ها بر خبرنگاران در هلمند و دیگر ولایات را رفع کنند.

مقام‌های محلی طالبان برای ولایت هلمند تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند. در این حال، وزارت اطالاعات و فرهنگ حکومت طالبان می‌گویند که در مورد این دستور مقام‌های این گروه به خبرنگاران در هلمند معلومات ندارند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که آنان در این باره تحقیق کرده و جزییات آنرا به زودی با رسانه‌ها شریک می‌کنند.

XS
SM
MD
LG