لینک های دسترسی

Breaking News

مرکز خبرنگاران افغانستان: بستن وبسایت‌های صدای امریکا توسط طالبان سرکوب رسانه‌ها است


مرکز خبرنگاران افغانستان به مسدود کردن وبسایت‌های دری و پشتو صدای امریکا و رادیو آزادی توسط طالبان واکنش نشان داده و این اقدام را نشانه‌ای دیگر سرکوب رسانه‌های آزاد در این کشور خوانده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان ناوقت روز جمعه ۱۰ فبروری (۲۱ دلو) این اقدام طالبان را خلاف قانون رسانه‌های همگانی افغانستان عنوان کرد و از طالبان خواسته است که حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران را در این کشور باید رعایت کنند.

باشندگان چندین ولایت افغانستان از حدود دوهفته به این‌سو مشکلاتی را هنگام تلاش برای دسترسی به وبسایت‌های دری و پشتو صدای امریکا از طریق تلیفون‌های همراۀ شان در این کشور گزارش داده‌اند.

دو منبع آگاه از موضوع به صدای امریکا گفتند که مسدود شدن وبسایت‌های دری و پشتو صدای امریکا و رادیو آزادی به دستور طالبان صورت گرفته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان ن افزوده است: "مرکز خبرنگاران افغانستان، بستن وبسایت‌های رادیو آزادی و رادیو صدای امریکا را نشانه آشکار دیگر از ادامه روند سرکوب رسانه‌های آزاد و منتقد در این کشور می‌داند.

به گفته این مرکز، بر اساس مادۀ چهارم قانون رسانه‌های همگانی، هیچ شخص حقیقی یا حکمی، نمی‌تواند فعالیت آزاد رسانه‌های خبری و یا معلوماتی را منع، تحریم، سانسور و محدود کرده و یا در امور نشرات این رسانه‌ها مداخله کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان بر عملی‌شدن قانون رسانه‌های همگانی که اخیراً توسط حکومت طالبان نافذ اعلام شده، تاکید کرده و از مقام‌های این گروه خواسته است که باید هرچه زودتر، محدودیت‌های اعمال شده علیه رسانه‌ها را بردارند.

دسترسی به وبسایت‌های دری و پشتو صدای امریکا از طریق شبکه‌های مخابراتی خصوصی افغان بی‌سیم، روشن و اتصالات محدود شده، اما این وبسایت‌ها از طریق وای‌فای و شبکه حکومتی سلام و همچنین شبکه‌های خصوصی مجازی یا VPN هنوز هم قابل دسترس می‌باشد.

یولاندا لوپز، سرپرست صدای امریکا، می‌گوید که مسدود شدن وبسایت‌های این شبکه "غیر منتظره نبوده است".

او در بیانیه‌ای گفت: "ما برای آن آماده بودیم [و] مخاطبان ما در افغانستان از ابزارهای اعلان‌شده توسط صدای امریکا برای رفع این انسداد استفاده می‌کنند."

حسیب الکوزی، رییس بخش افغانستان صدای امریکا، در مورد این وضعیت و راه‌های عبور از سد ایجاد شده از سوی طالبان و دسترسی آزادانهٔ کاربران افغان به محتویات نشراتی صدای امریکا گفت: "ما پیشبین همچو اقدام از طرف حکومت طالبان بودیم."

الکوزی افزود که برای پیش‌گیری از آن از یک سال به‌ این‌سو نحوه دانلود و استفاده از نرم افزار یا فلترشکن‌های ان‌‌تی‌ایچ لینک و سایفن از طریق اعلانات در شبکه‌های اجتماعی صدای امریکا به نشر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG