لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان برای پایان مظاهرات با حزب تحریک لبیک به توافق رسید


شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان و مفتی منیب الرحمان، رهبر مذهبی که در این گفت وگوها شرکت داشتند، این توافق را تایید کردند
شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان و مفتی منیب الرحمان، رهبر مذهبی که در این گفت وگوها شرکت داشتند، این توافق را تایید کردند

حکومت پاکستان و یک حزب اسلامگرای رادیکال غیرقانونی روز یکشنبه ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) به توافقی دست یافتند تا این گروه اسلامگرا به مظاهرات خود که گاهی با خشونت مرگبار همراه بود، خاتمه دهد.

این گروه اسلامگرا خواهان مسدود شدن سفارت فرانسه مقیم اسلام آباد، پایتخت پاکستان،‌ و آزادی رهبر آن گروه از زندان شده است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان و مفتی منیب الرحمان ، رهبر مذهبی که در این گفتگوها شرکت داشتند، در یک کنفرانس خبری مشترک در اسلام آباد در مورد این توافق صحبت کردند،‌ اما جزییاتی ارایه نکردند.

با آنهم، مفتی منیب الرحمان گفته است که جزییات این توافق تا یک هفته برای مردم آن کشور اعلام خواهد شد و سعد حسین رضوی، رهبر تحریک لبیک، از این توافق حمایت کرده است.

هزاران تن از حامیان حزب تحریک لبیک پاکستان به تاریخ ۲۲ اکتوبر ۲۰۲۱ مظاهرات‌شان را از لاهور به سمت اسلام آباد آغاز کردند.

حامیان تحریک لبیک به خاطر چاپ و نشر کاریکاتور‌های منسوب به پیامبر اسلام در فرانسه،‌ خواهان اخراج نمایندۀ فرانسه از پاکستان شده اند.

حامیان حزب تحریک لبیک پاکستان به تاریخ ۲۲ اکتوبر مظاهرات‌شان را از لاهور آغاز کردند
حامیان حزب تحریک لبیک پاکستان به تاریخ ۲۲ اکتوبر مظاهرات‌شان را از لاهور آغاز کردند

در مسیر راه لاهور تا اسلام آباد،‌ حامیان این حزب چندین بار با پولیس درگیر شدند که در اثر این درگیری‌ها،‌ دست کم هفت افسر پولیس و چهار مظاهره کننده، کشته شد.

مظاهرات یک روز پس از آن به خشونت گرایید که عمران خان، صدر اعظم پاکستان، گفت که خواست این گروه اسلامگرا مبنی بر مسدود کردن سفارت فرانسه و اخراج نمایندۀ فرانسه برای پاکستان را نخواهد پذیرفت.

با وجود توافق با حکومت پاکستان، تا حال مشخص نشده است که حامیان حزب تحریک لبیک چه زمانی به مظاهرات خود پایان خواهند داد.

اما بر اساس گزارش ها، هزاران تن از حامیان این حزب، مظاهرات خود را در ساحۀ وزیر آباد واقع در ۱۸۵ کیلومتری اسلام آباد پس از آن متوقف کردند که پل‌ها و جاده‌ها بر روی آنان مسدود شد.

حکومت پاکستان برای متوقف کردن این مظاهرات، شبه نظامیان را به ساحۀ وزیر آباد اعزام کرده است.

سجاد سیفی، سخنگوی حزب تحریک لبیک، گفته است که حامیان آنان آمادۀ برگشت استند، اما منتظر هدایت رهبری حزب اند. او ابراز امیدواری کرد تا سعد حسین رضوی و سایر حامیان این حزب که در روز‌های اخیر دستگیر شده اند، به زودی از قید آزاد شوند.

سعد حسین رضوی، رهبر این حزب، سال گذشته پس از آن دستگیر شد که حامیان اش را ترغیب کرد تا بر ضد فرانسه دست به اعتراض بزنند.

حزب تحریک لبیک در اکتوبر ۲۰۲۰ پس از آن خواهان اخراج نمایندۀ فرانسه از پاکستان شد که امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، تلاش کرد تا از نشر کاریکاتور منسوب به پیامبر اسلام دفاع کند و آنرا بخشی از آزادی بیان عنوان کرد.

رییس جمهور فرانسه به دنبال کشته شدن سامویل پتی، آموزگار فرانسه‌ای که پس از نشان دادن کاریکاتور منسوب به پیامبر اسلام توسط یک جوان مسلمان افراطی سر بریده شد، این مطلب را بیان کرد.

کاریکاتور منسوب به پیامبر اسلام توسط مجلۀ طنزی شارلی ایبدو به مناسبت آغاز محاکمۀ حملۀ مرگبار ۲۰۱۵ میلادی به دفتر این مجلۀ طنزی باز نشر شد.

در آن زمان رییس جمهور مکرون از شورای مسلمانان فرانسه خواست تا بر ضد "اسلام سیاسی" عمل کنند.

حزب تحریک لبیک به رهبری رضوی در انتخابات ۲۰۱۸ پاکستان پس از آن به شهرت رسید که مبارزات انتخاباتی‌اش به دفاع از قانون توهین به مقدسات اسلام متمرکز بود.

رضوی خواهان مجازات اعدام برای هر فردی شد که به ارزش‌های اسلامی توهین کند.

XS
SM
MD
LG