لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: در صورتی از عراق بیرون می‌شویم که بغداد پول‌های مصرف شده امریکا را بپردازد


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده شام جمعه ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) در مصاحبۀ با شبکۀ تلویزیونی فاکس نیوز گفت که اگر عراق می‌خواهد ایالات متحده آن کشور را ترک کند، پس تمامی پول های را که امریکا در عراق مصرف کرده است، دوباره بپردازد.

رییس جمهور ترمپ گفت: " ۳۵ میلیارد دالر آن‌ها (عراق) در یک حساب بانکی نزد ما است. فکر می‌کنم آن‌ها خواهند پذیرفت که مصارف ما را بپردازند. در غیر آن، ما در آنجا باقی خواهیم ماند."

در حال حاضر در حدود ۵۲۰۰ تن از نظامیان امریکایی در عراق مستقر اند.

پارلمان عراق دو روز پس از حمله هوایی سوم جنوری امریکا در عراق که در آن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران کشته شد، در یک نشست اضطراری به خروج فوری نظامیان امریکایی از عراق رای داد.

قانونگذاران عراقی همچنان فیصله کردند پیمان موجود میان واشنگتن و بغداد که بر اساس آن عراق برای مقابله با داعش می‌تواند از امریکا کمک بخواهد، باید لغو شود.

صدر اعظم عراق به روز پنجشنبه از مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده خواست برای گرفتن ترتیبات به آغاز خروج نیروهای امریکایی هیاتی را به آن کشور بفرستد.

در پاسخ به این تقاضا، وزارت خارجه ایالات متحده گفت که آمادۀ گفتگو در مورد تعهد دوبارۀ مشارکت ستراتیژیک با عراق است اما در مورد خروج نیروهای امریکایی از این کشور صحبت نخواهد کرد.

آقای پمپیو گفت است که هدف حضور نیروهای امریکایی در عراق آموزش نیروهای محلی و مبارزه با گروه دهشت افگن داعش است.

دونالد ترمپ در گذشته حمله ۲۰۰۳ ایالات متحده بر عراق را "اشتباه" خوانده و فرستادن نیروهای امریکایی به آن کشور را به باد انتقاد گرفته بود.

XS
SM
MD
LG