لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ دیدار با کیم را 'دلچسپ' و 'ماموریت صلح' خواند


قرار است رهبران امریکا و کوریای شمالی صبح سه شنبه به وقت سنگاپور با هم دیدار کنند
قرار است رهبران امریکا و کوریای شمالی صبح سه شنبه به وقت سنگاپور با هم دیدار کنند

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، ملاقات مجوزه اش با کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، را "دلچسپ" خوانده و گفته است که بحث ها در این دیدار می‌تواند "بسیار خوب" به پیش برود.

آقای ترمپ تغییر در رفتار رهبر کوریای شمالی را نتیجۀ موضعگیری های تندش در برابر پیونگ یانگ خوانده و دیدار خود را با کیم جونگ اون "ماموریت صلح" عنوان کرد.

انتظار می‌رود که رئیس جمهوری ترمپ ساعت ۹:۰۰ صبح سه شنبه به وقت سنگاپور (۹:۰۰ شام دوشنبه به وقت واشنگتن) با رهبر کوریای شمالی دیدار کند.

رئیس جمهور ترمپ گفته است که در نخستین دقیقۀ این دیدار خواهد دانست که آیا یک توافق با رهبر کوریای شمالی امکانپذیر است یاخیر؟

آقای ترمپ گفت "فرصت خوبی وجود دارد که این دیدار ممکن نتیجه دهد و یا ممکن نتیجه ندهد. این فرصت نیز وجود دارد که نتایج مذاکرات ممکن زمانگیر باشد و این مذاکرات در آینده نیز ادامه داشته باشد."

در همین حال، مایک پمپیو، وزیرخارجۀ ایالات متحده، روز دوشنبه (۱۱ جون) در یک نشست خبری گفت که مذاکرات با جانب کوریای شمالی مبنی بر دیدار رهبران امریکا و کوریای شمالی به خوبی به پیش می رود.

آقای پمپیو بار دیگر تاکید کرد که هدف نهایی این دیدار، خلع سلاح هسته ای کامل و برگشت ناپذیر شبه جزیره کوریا می‌باشد.

مون جی ان، رئیس جمهور کوریای جنوبی، گفت که از این دیدار انتظار موفقیت را دارد. او گفت "امیدوارم که یک توافق بزرگ به خاطر پایان بخشیدن روابط خصمانه میان امریکا و کوریای شمالی و خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیرۀ کوریا در نشست فردا صورت گیرد."

در همین حال شماری از قانونگذاران امریکایی می‌گویندکه اگر مذاکرات نتیجه نداد، ایالات متحده باید در مورد گزینۀ نظامی بر ضد کوریای شمالی غور کند.

لنزی گراهام،عضو جمهوریخواه کانگرس امریکا، گفته است که آقای ترمپ از موضع خود عقب نشینی نخواهد کرد و به گفتۀ وی "دو گزینه وجود دارد: جنگ و صلح."

آقای گراهام گفته است که این دیدار می تواند زمینه ساز برای توافق باشد اما این سناتور امریکایی می گوید که در صورت ناکام شدن این نشست، کانگرس امریکا باید روی استفاده از نیروی نظامی در برابر کوریای شمالی، غور کند.

در عین حال، حکومت ایران به کوریای شمالی هشدار داده که در مذاکرات با امریکا "مواظب" باشد و از "احتیاط" کار گیرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز ضمن بیان این مطلب، امریکا را به نقض تعهدات بین المللی اش متهم کرد و گفت که تهران در مورد رفتار ترمپ و حکومت واشنگتن خوشبین نیست.

XS
SM
MD
LG