لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ از فرمان منع سفر دست بردار نیست


رئیس جمهور ترمپ به اشاره به حملۀ اخیر لندن گفته است که به ممانعت سفر به ایالات متحده نیاز است
رئیس جمهور ترمپ به اشاره به حملۀ اخیر لندن گفته است که به ممانعت سفر به ایالات متحده نیاز است

رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا از محکمۀ عالی این کشور خواسته است تا اجازۀ تطبیق فرمان اجرایی را بدهد که بر اساس آن سفر شهروندان شش کشور با جمعیت عمدتاً مسلمان به امریکا، منع می‌شود.

پیش از این محکمۀ استیناف فدرال ایالات متحدۀ امریکا این فرمان را تبعیض در برابر مسلمانان خوانده و آن را رد کرده بود.

دونالد ترمپ روز دو شنبه در تویتر خود نگاشته است که "مردم، حقوقدانان و محاکم می توانند این (فرمان) را هر چیزی که می خواهند بنامند، اما من آنرا چیزی می نامم که ما به آن نیاز داریم و آن ممنوعیت سفر است".

اندکی بعد، آقای ترمپ در تویت دیگری نوشت " وزارت عدلیۀ ایالات متحده باید بر نسخۀ اصلی فرمان منع سفر ایستادگی می‌کرد، نه نسخۀ آب رسیده و اصلاح شدۀ سیاسی که آنان به محکمۀ عالی پیشکش کردند".

چندین محکمه در ایالات متحده مانع تطبیق فرمان اجرایی آقای ترمپ شده و شماری از محکمه‌ها گفته‌های آقای ترمپ در زمان کارزار انتخاباتی در مورد دهشت افگنی اسلامی و ممانعت کلی بر ورود مسلمانان به امریکا را تبعیض دینی تفسیر کرده اند.

ساعاتی پس از حملۀ مرگبار لندن که سبب کشته شدن هفت نفر و زخمی شدن کم از کم ۴۸ نفر دیگر شد، آقای ترمپ با اشاره به این رویداد در تویتر خود نوشد " ما باید هوشیار، مراقب و جدی باشیم. از محکمه‌ها می‌خواهیم که برایمان حقوق مان را بدهند. به ممنوعیت سفر منحیث سطح اضافی مصوونیت، نیاز داریم!"

در نسخۀ نخست فرمان اجرایی آقای ترمپ مبنی بر ممانعت موقت ورود شهروندان کشورهای‌عمدتاً مسلمان به ایالات متحده، عراق نیز شامل می‌شد.

شماری از محاکم ایالتی به شمول محکمۀ نیویارک و واشنگتن این فرمان را تبعیض آمیز خوانده و آن را رد کردند، این امر سبب شد که آقای ترمپ این فرمان را بازنگری کرده و با حذف عراق، نسخۀ جدید آن را به تاریخ ششم مارچ صادر کند.

XS
SM
MD
LG