لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ در مورد افغانستان و اوکراین: اگر من سرقوماندان اعلا می‌بودم چنین نمی‌شد


دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا، رییس جمهور جو بایدن را به تسلیم شدن در افغانستان و اجازه دادن به روسیه برای تهاجم به اوکراین متهم کرده است.

دونالد ترمپ که پس از شکست در انتخابات سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار روز سه شنبه به واشنگتن برگشته بود، با اشاره به وضعیت افغانستان و اوکراین در یک سخنرانی به هوادارانش، گفت در صورتیکه وی ریيس جمهور می بود، هیچگاه به چنین چیز اجازه نمی‌داد.

آقای ترمپ گفت: "ما یک ملتی هستیم که در افغانستان تسلیم شد و اجساد سربازان و اتباع امریکایی و تجهیزات به ارزش ۸۵ میلیارد دالری را پشت سر رها کردیم. ما ملتی هستیم که به روسیه اجازه دادیم تا اوکراین را ویران کند و صدها هزار نفر را بکشد، و این کار بدتر خواهد شد. درصورتی که من سر قوماندان اعلای شما می بودم، هیچگاه چنین چیز رخ نمی داد".

تصمیم خروج ایالات متحده از افغانستان را حکومت دونالد ترمپ در ماهٔ فبروری سال ۲۰۲۰ با امضای یک توافقنامه با طالبان، اعلام کرد. اما این روند در زمان ریاست جمهوری جو بایدن تکمیل شد.

ترمپ همواره جو بایدن را بدلیل چگونگی خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار داده است، اما ریيس جمهور بایدن ضمن دفاع از پایان دادن طولانی ترین جنگ ایالات متحده، گفته است که نمی خواست این جنگ را به ریيس جمهور آیندهٔ ایالات متحده به میراث بگذارد.

آقای بایدن همواره گفته است که توافقنامۀ دوحه را که بر اساس آن قوای امریکایی از افغانستان بیرون شد، از حکومت دونالد ترمپ به ارث برده است.

باوجود آن که در این سخنرانی دونالد ترمپ کاندیداتوری خود را برای انتخابات آینده اعلام نکرد، اما روی برنامه هایی تمرکز کرد که به گفته وی باید خط مشی ریيس جمهور آیندهٔ جمهوریخواه باشد.

آقای ترمپ بار دیگر ادعای خود مبنی بر برنده شدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ را تکرار کرد. او گفت: "من بار اول خود را کاندید کردم و برنده شدم. بعداً بار دوم عین کار را کردم و نسبتاً بهتر بودم. ما میلیون ها رای بیشتر بدست آوردیم. می دانید چه؟ این چیزیست که برای مدت طولانی دوام خواهد داشت. چه افتضاحی بود. ولی ما ممکن دوباره مبارزه کنیم".

در جریان این سخنرانی، دونالد ترمپ در مورد اجندایی صحبت کرد که به گفته او حاوی یک موقف تند در برابر مهاجرین و مجرمین می باشد و نهادهای تطبیق کنندهٔ قانون را قدرت بیشتر خواهد داد.

صدای امریکا، از نیو گینگریج، حامی دونالد ترمپ و ریيس سابق مجلس نمایندگان ایالات متحده در مورد ادعای ترمپ مبنی بر برنده شدن در انتخابات پرسید. ادعایی که در محراق توجهٔ تحقیقات در مورد هجوم حامیان ترمپ بر کانگرس، قرار دارد.

گینگریج در جواب گفت: "جالب است که از یک سخنرانی دو ساعته، در مورد ۹۰ ثانیهه‌ای که برای شما مهم است، بدانید".

یک روز قبل از این، صدای امریکا از کرین ژان-پییر، سخنگوی قصرسفید پرسید که آیا حکومت آقای بایدن سخنرانی ترمپ را دنبال خواهد کرد یا خیر؟ سخنگوی قصر سفید گفت: "این چیزی نیست که من آن را دنبال کنم یا ما آن را دنبال کنیم. نمی دانم که او برای چه می‌خواهد بیاید و صحبت کند".

XS
SM
MD
LG