لینک های دسترسی

Breaking News

"توصیف ترمپ از پاکستان" غوغا برپا کرد


ترمپ در گذشته گفته بود که پاکستان دوست امریکا نیست
ترمپ در گذشته گفته بود که پاکستان دوست امریکا نیست

پس از آن که دفتر صدارت پاکستان، متن مکالمۀ تلیفونی دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده و نواز شریف صدراعظم پاکستان را نشر کرد، واژه های توصیف آمیز ترمپ راجع به آقای شریف و کشورش به اندازه ای حیرت آور بود که تردید هایی را در مورد ثقه بودن متن این مکالمه برانگیخت.

طبق خبرنامۀ حکومت پاکستان، دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، در مکالمۀ تلیفونی، نواز شریف را یک شخص فوق العاده و پاکستان را یک کشور خارق العاده توصیف کرده است.

ترمپ که در سابق از منتقدین سرسخت پاکستان شمرده میشد، با چنین سخنان توصیف آمیزش در مورد پاکستان و رهبرش، بسیاری ها را به حیرت انداخته است. تماس تلیفونی، از جانب نواز شریف برقرار شده بود و هدف آن، تبریک گفتن به ترمپ از بابت پیروزی اش در انتخابات بود.

تیم آقای ترمپ تأیید کرده که رئیس جمهور منتخب امریکا، با نواز شریف صحبت تلیفونی ای داشته است، اما در مورد متن این مکالمه که از جانب حکومت پاکستان انتشار یافته، تا کنون چیزی نگفته است.

در همین حال، برخی از رسانه های بین المللی با اظهار شک و تردید در قسمت ثقه بودن متن مکالمه میان دونالد ترمپ و نواز شریف، مطالب بحث برانگیزی نشر کرده اند.

روزنامۀ گاردین ضمن آن که عینیت یا نقل واژه به واژۀ این مکالمه در خبرنامۀ حکومت پاکستان را دور از احتمال خوانده، نوشته است که در برخی از عباراتِ منسوب به ترمپ، شیوۀ نگارش یک یادداشت کنندۀ پاکستانی، و یا احتمالاً خود نواز شریف حس میشود. شیوۀ گفتار انگلیسی نواز شریف، هر از گاهی سوژۀ طنز بوده است.

سی ان ان، شبکۀ خبری معروف ایالات متحده، در گزارشی که روی این موضوع نوشته، انتشار متن مکالمۀ تلیفونی دونالد ترمپ و نواز شریف از سوی حکومت پاکستان را "نقض عُرف دیپلوماتیک" خوانده است.

روابط پرفراز و نشیب

نفیس زکریا، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفت که دونالد ترمپ در جریان این مکالمه پاکستانی ها را از جمله هوشمندترین مردم خوانده و وعده سپرده که پاکستان را در قسمت حل مشکلات آن کشور، کمک خواهد کرد. وزارت خارجۀ پاکستان از این سخنان ترمپ، استقبال نمود.

زکریا گفت:"این یک مکالمۀ تیلیفونی عادی از روی حسن نیت بود که از جانب صدر اعظم پاکستان به رئیس جمهور منتخب ایالات متحده صورت گرفت. ما به روابط خویش با ایالات متحده بسیار اهمیت میدهیم. ما با ایالات متحده روابط دیرینه داریم و خواهان تقویت آن استیم."

روابط واشنگتن و اسلام آباد در سال های اخیر پس از آن کشیده شد که ایالات متحده پاکستان را به پناه دادن تندروان اسلامگرا متهم کرد، اتهامی که از جانب پاکستان رد شد.

بر اساس اعلامیه دفتر نواز شریف، صدر اعظم پاکستان، دونالد ترمپ گفته است که نواز شریف شهرت "بسیار خوب" دارد و "یک شخصیت عالی" است. کار های نواز شریف انجام میدهد فوق العاده و آشکار است.

بر اساس این اعلامیه، دونالد ترمپ گفته است که برای حل مشکلات پاکستان، شخصاً آمادۀ کمک است.

با آنهم، دفتر صدر اعظم پاکستان در مورد مشکلاتی که آقای ترمپ برای حل آن اظهار آمادگی کرده است، معلومات ارایه نکرده است، نه هم گفته است که دونالد ترمپ دقیقاً از کدام اقدام آقای شریف، متأثر شده است.

پس از انتخاب آقای شریف منحیث صدر اعظم در سال ۲۰۱۳، اقتصاد پاکستان رو به بهبود نهاد و امنیت پس از تلاش های اردو برای سرکوبی تندروان نیز بهتر شد اما جریان حملات متداوم و گستردۀ گروه های اسلامی افراطگرا امنیت را با مشکل مواجه ساخته و اقتصاد آن کشور نیز با آزمون مواجه میباشد.

وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که صدر اعظم آن کشور از آقای ترمپ درخواست کرد که از پاکستان دیدن کند و او این درخواست را پذیرفت.

در مورد سیاست دونالد ترمپ در قبال آسیای جنوبی، معلومات اندکی وجود دارد اما از سخنان گرم میان رهبران چنین بر میاید که روابط به ریاست آقای ترمپ احیا خواهد شد و نگرانی های که به دلیل سخنانان ضد مسلمانان آقای ترمپ در اسلام آباد به میان آمده است، رفع خواهد گردید.

دونالد ترمپ با هند رقیب منطقۀ پاکستان، روابط تجاری دارد که باعث ایجاد نگرانی در پاکستان شده است. به گزارش رویترز، پاکستان نگران است که این روابط میتواند ریاست جمهوری دونالد ترمپ را بیشتر به هند نزدیک سازد.

پاکستان به گونۀ متداوم از ایالات متحده کمک های نظامی و تعلیمی دریافت میکند اما گانگرس امریکا برخی از کمک ها را توقف داده و دلیل آنرا عدم تمایل اسلام آباد برای اقدام علیه عناصر طالبان افغان خوانده است.

روابط پاکستان و ایالات متحده در ماه می زمانی در پائینترین سطح رسید که حملۀ یک طیارۀ بی سرنشین امریکایی ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان افغان را در قلمرو پاکستان از بین برد.

XS
SM
MD
LG