لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و مصر در صدد افزایش همکاری بر ضد تروریزم


قرار است رئیس جمهور مصر روز دو شنبه با رئیس جمهور ایالات متحده در قصر سفید ملاقات کند و انتظار می رود رهبران دو کشور به توافق برسند تا همکاری های شان را بر ضد گروه های افراطی اسلامگرا و دهشت افگنان افزایش بدهند.

این موضوع پس تماس تلیفونی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، با دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، بیان شده است.

به باور شماری از تحلیلگران سیاسی، ایالات متحده و مصر در برابر اسلام سیاسی انزجار عمیق دارند و تامین امنیت در اولویت هر کشور قرار دارد.

در همین حال، قصر سفید با نشر اعلامیه ای گفته است که روابط تاریخی دو کشور بر مبنای منافع امنیتی استوار بوده و مصر منحیث یک عضو عمده در برابر افراطگرایی باقی خواهد ماند.

در اعلامیۀ قصر سفید از پالیسی های جدی رئیس جمهور مصر در مبارزه بر ضد گروه های دهشت افگن، ستایش شده است.

تحلیلگران و کارشناسان منطقه ای به صدای امریکا گفتند که با در نظر داشت روابط ایالات متحده و مصر، ملاقات رهبران دو کشور به موفقیت خواهد انجامید، زیرا تامین امنیت در اولویت هر دو کشور قرار دارد.

ادارۀ باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، پس از آن کمک های نظامی اش را به قاهره متوقف کرد که السیسی درسال ۲۰۱۳ میلادی، محمد مرسی، اولین رئیس جمهور منتخب مصر را، از قدرت خلع کرد.

آقای اوباما از دعوت السیسی به قصر سفید نیز ابا ورزید و قصر سفید در برابر سرکوب حکومت نظامی مصر در برابر اخوان المسلمین انتقاد شدید کرد. آقای السیسی اخوان مسلمین را گروه دهشت افگنی تلقی می کند.

رابرت ستلوف، رئیس انستتیوت تحقیقاتی واشنگتن، به این باور است که رئیس جمهور ترمپ، آقای السیسی را به مثابۀ شریک عمدۀ عرب خود تلقی می کند، زیرا رئیس جمهور کنونی مصر به صراحت گروه های جهادی را محکوم کرده است و با جدیت در برابر گروه های اسلامگرای افراطی مبارزه می کند.

روی همین دلیل، آقای ستلوف گفت "بنا بر این فکر نمی کنم که السیسی با رئیس جمهور ترمپ با مشکل مواجه شود."

در همین حال، یک مقام ارشد قصر سفید گفته است که ادارۀ ترمپ در مورد مسایل مربوط به حقوق بشر، با مصر خاموشانه کار خواهد کرد. این مقام قصر سفید که نخواست نامش ذکر شود، همچنین گفته است که "روش کار خاموشانه در مسایل بسیار حساس موثر ترین راهی است که می توان از طریق آن به نتایج مطلوب دست یافت."

اما پنجشنبه گذشته، فعالان حقوق بشر در مرکز تحقیقاتی عرب مستقر در شهر واشنگتن دی سی نگرانی شان را در مورد روش استبدادی مصر بیان کردند. به گفتۀ این فعالان، حکومت مصر حتی جامعۀ مدنی را سرکوب می کند و فضای سیاسی را در آن کشور، بسته می کند.

معتز ال فگیری، تحلیلگر شرق میانه مستقر در لندن، به این باور است که رئیس جمهور السیسی در صدد آن است تا از طریق قصر سفید، حاکمیت خود را مشروعیت ببخشد. آقای السیسی در سال ۲۰۱۳ میلادی محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مصر را از قدرت خلع کرد و خود را جاگزین وی کرد.

با آنهم به گفتۀ آقای فگیری، اگر ایالات متحده بر مصر نفوذ داشته باشد، بی نهایت مهم است تا موضوع حقوق بشر را با رئیس جمهور مصر مطرح کند، در غیر آن قصر سفید به رئیس جمهور السیسی چراغ سبز خواهد داد تا به سرکوبی فعالان جامعۀ مدنی و مخالفین سیاسی، ادامه دهد.

XS
SM
MD
LG