لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: مذاکرات با طالبان منسوخ است


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده گفت که مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان خاتمه یافته است و اردوی امریکا به صورت قابل ملاحظه‌ای حملات علیه تندروان در افغانستان را افزایش داده است.

رییس جمهور ترمپ عصر روز دوشنبه ۹ سپتمبر (۱۸ سنبله) در قصر سفید به خبرنگاران گفت که مساعی دراز مدت برای رسیدن به یک توافق با طالبان و خارج ساختن سربازان امریکایی از افغانستان بعد از ۱۸ سال جنگ در آن کشور، منسوخ شده است.

قبل از این سخنان، آقای ترمپ داشتن یک برنامه سری برای رسیدن به یک توافق صلح با طالبان را افشا ساخته و روز شنبه ۷ سپتمبر (۱۶ سنبله) در صفحه تویترش گفته بود که این مذاکرات به دلیل حملۀ اخیر گروه طالبان در کابل و کشته شدن یک سرباز امریکایی، لغو شده است.

قرار بود رییس جمهور ترمپ روز یکشنبه (۱۷ سنبله) با رهبران ارشد گروه طالبان و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به صورت جداگانه در تفریحگاه «کمپ دیوید» به شکل "مخفیانه" ملاقات کند.

فاش شدن ملاقات سری با طالبان در داخل امریکا، واکنش های زیادی را در قبال داشته و حتی بر اساس گزارش رسانه ها، معاون رییس جمهور ترمپ و مشاور ارشد او با این برنامه، مخالفت خود را ابراز داشته بودند.

اما آقای ترمپ در حساب تویترش نوشته است که این گزارش ها جعلی است و او در مورد ملاقات با رهبران طالبان در کمپ دیود، با هیچ کس مشوره نکرده بود و تصمیم این ملاقات را شخصاً خودش گرفته و خود آن را لغو کرده است.

آقای ترمپ گفت شدت عملیات های چند روز اخیر اردوی امریکا علیه طالبان، طی یک دهه اخیر بی سابقه بوده است.

این در حالیست که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز روز یکشنبه گفت که طی ده روز اخیر بیش از هزار طالب کشته شده است.

رییس جمهور امریکا گفت که به باور او سربازان امریکایی در افغانستان وظیفه پولیس را ندارند و قرار وعده های قبلی، از آن کشور خارج خواهند شد، اما این خروج در یک زمان مساعد صورت خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG