لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه احتمالا در جنگ با داعش جدی خواهد شد - تحلیل


حملۀ روز سه شنبه بالای میدان هوایی بین المللی آتا ترک در استانبول، یکی از بزرگترین حملاتی است که در ترکیه صورت گرفته است. اما تا حال هیچ فرد و یا گروهی مسوولیت این حملۀ مرگبار را که در نتیجۀ آن ۴۲ نفر کشته و ۲۳۹ تن دیگر زخمی شد، بر عهده نگرفته است.

اما با در نظر داشت نوعیت حمله، تحلیلگران روابط بین المللی چون جلیل روشندل از پوهنتون کارولینای شرق می گوید که تندروان داعش در عقب این حملۀ مرگبار است.

آقای روشندل می گوید "به نظر می رسد این کار داعش باشد و این نمی تواند کار ناراضیان کرد باشد و کردها عموما از کشتار مردم خودداری می کنند و این کاری نیست که کرد ها انجام بدهند به این شدت و به این وضعیت. بیشتر نوع برنامه ریزی و نوع حرکت به نظر می آید که این کار داعش است و دیر یا زود بالاخره مسوولیت آن را به احتمال زیاد قبول خواهد کرد."

در همین حال شاهین دادخواه، تحلیلگران مسایل بین المللی مستقر در ترکیه می گوید که عدم همآهنگی میان کشور ها به شمول کشور های منطقه و ائتلاف به رهبری ایالات متحده، موجب شده تا تندروان داعش قادر به راه اندازی این گونه حملات مرگبار شود.

آقای دادخواه همچنین به این باور است که رقابت های منفی در منطقه یکی از عوامل عمدۀ رشد داعش بود که حال هیچ کشوری توانایی کنترل آنرا به تنهایی ندارد.

اما جلیل روشندل از پوهنتون کارولینای شرقی می گوید که با در نظر داشت اینکه یکی از مرگبارترین حملات بالای ترکیه که یک کشور نسبتاً با ثبات تلقی می گردد، صورت گرفته است، این حمله ای مرگبار رهبران آن کشور را وا خواهد داشت تا استراتیژی خود را در مقابل تندروان و گروه های دهشت افگنی، تغییر دهد.

آقای روشندل می گوید "حالا وضعیت فرق کرده است. ترکیه خود آن هدف حمله داعش شده است و طبیعی است که ادامه این وضعیت نه برای امنیت خود ترکیه و نه برای امنیت منطقه ای و نه به خاطر وجهه بین المللی ترکیه مناسب نیست و باید ترکیه تغییر مسیر بدهد و خیال می کنم که چنین اتفاقی رخ خواهد داد."

در همین بن علی ییلدریم، صدر اعظم ترکیه نیز گفته است شواهد نشان می دهد که احتمالاً تندروان داعش در عقب این حمله باشند. صدر اعظم ترکیه گفته است که کشورش متعهد تا است تا در برابر دهشت افگنی تا آخر مبارزه کند.

آقای ییلدریم همچنین گفته است که حمله روز سه شنبه ممکن به از سرگیری روابط ترکیه با روسیه و اسراییل نیز مرتبط باشد.

دو شنبه گذشته، مقامات ترکیه و اسراییل پس از شش سال روابط سرد اعلام کردند که آنان روابط دیپلوماتیک شان را مثل گذشته از سر می گیرند.

از سرگیری روابط ترکیه با روسیه

روابط میان ترکیه و روسیه که پس از سقوط بم افگن روسی توسط جت ترکیه در ماه نوامبر ۲۰۱۵ وخیم شده بود، از سر گرفته شد.

روابط ترکیه با اسرائیل نیز در سال ۲۰۱۰ پس از آن سرد شد که فعالان ترکی حین انتقال کمک های بشری به غزه مورد هدف کوماندوی اسرائیل قرار گرفت و در نتیجه ای آن ۱۱ شهروند ترکی کشته شدند. اما در اوایل این هفته، رهبران دو کشور توافق کردند تا روابط دیپلوماتیک شان را مثل گذشته از سر گیرند.

آقای روشندل می گوید که بدون شک تندروان داعش خواهان بهبود روابط میان ترکیه، مسکو و اسراییل نیستند، اما نمی توان گفت که به چنین زودی داعش بتواند در این رابطه از خود واکنش نشان دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است که حمله بالای میدان هوایی بین المللی آتا ترک، نشان می دهد که دهشت افگنان به هیچ باور و ارزش اعتقاد ندراند، اما تاکید کرد که کشورش هم قدرت مبارزه بر ضد دهشت افگنی را دارد و هم مصمم به چنین مبارزه است.

در واکنش به حملۀ مرگبار ترکیه، رهبران کشور های مختلف از جمله ایالات متحده و افغانستان آنرا به شدت محکوم کردند.

در گذشته، شورشیان کُردی گاه گاهی حملات را در ترکیه سازماندهی کرده اند، اما آنان به صورت معمول قوای امنیتی آن کشور را هدف قرار می دهند مثل حمله اوایل ماه جاری که در نتیجه آن ۱۱ پولیس ترکی کشته شدند.

تحلیلگران سیاسی به صورت عموم به این باوراند که رقابت های منفی در منطقه و عدم همآهنگی کشور های منطقه و غرب موجب شده تا تندروان داعش حملات مرگبار شان را در کشور های امن حتا اروپا راه اندازی کنند.

این تحلیلگران به این باور اند که هرگاه کشور های منطقه و غرب به صورت همآهنگ با یک استراتیژی واحد در مقابل گروه های دهشت افگن دست به کار نشوند، داعش و سایر گروه های دهشت افگن حملات بیشتر ی را در منطقه و حتی در کشور های اروپایی سازماندهی خواهند کرد و در نهایت مهار کردن آنان بی نهایت دشوار و زمانگیر خواهد شد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG