لینک های دسترسی

Breaking News

حزب عدالت و انکشاف برندۀ انتخابات ترکیه شد


تجمع طرفداران حزب عدالت و انکشاف در استانبول
تجمع طرفداران حزب عدالت و انکشاف در استانبول

حزب بر سراقتدار عدالت و انکشاف ترکیه در انتخابات روز گذشته توانست با کسب ۵۰ در صد آرا ۳۱۶ کرسی پارلمان ۵۵۰ عضوی ترکیه را از آن خود کند.

رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت که جهان باید به پیروزی حزب توسعه و عدالت او در انتخابات پارلمانی آن کشور، احترام بگذارد.

احمد داوود اوغلو صدراعظم ترکیه در جمع طرفداران حزب عدالت و انکشاف با ابراز تمایل به وحدت در آن کشور، خواستار ترکیۀ جدیدی شد که در آن سیاست دوباره به حالت عادی بر گردد.

آقای اوغلو روز یک شنبه پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات در شهر قونیه خطاب به هوادارانش گفت "امروز روز پیروزی است اما همچنان روز تواضع نیز است."

هواداران حزب حاکم عدالت و انکشاف ترکیه پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات در شهرهای استانبول و انقره با بر افراشتن پرچم های کشور شان پیروزی در انتخابات را جشن گرفته بودند.

مردم در بیرون منزل رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه در شهر استانبول تجمع کرده و شعار می دادند "ترکیه به وجودت افتخار می کند."

پس از آنکه در انتخابات ماه جون هیچ یک از احزاب ترکیه نتوانست اکثریت کرسی های پارلمان را از آن خود کند و هیچ ائتلافی هم برای تشکیل حکومت شکل نگرفت تا اینکه سخن به برگزاری مجدد انتخابات کشانده شد.

پیش از این دور انتخابات نیز تحلیلگران پیش بینی می کردند که شاید حزب بر سر اقتدار عدالت و انکشاف نتواند اکثریت را کسب کند، اما نتایج مقدماتی نشان می دهد که این پیش بینی ها قرین واقعیت امر نبوده است.

مقام های انتخاباتی ترکیه گفته اند که میزان مشارکت کتلۀ ۵۴ میلیونی رای دهندگان آن کشور در انتخابات روز یک شنبه حدود ۸۷ درصد بود و ۱۷۵ هزار مرکز رایدهی به روی آنان باز بود.

ترکیه یکی از متحدان نزدیک ایالات متحدۀ امریکا در جنگ علیه گروه دولت اسلامی است. از آنجاییکه ترکیه بیش از هر کشور دیگر میزبان مهاجران سوری است، نقش این کشور در تلاشها برای حل معضل سوریه و رسیدگی به بحران مهاجرت در اروپا حیاتی پنداشته می شود.

XS
SM
MD
LG