لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه و اسرائیل باز آشتی شدند


روابط میان ترکیه و اسرائیل در شش سال گذشته کشیده بود
روابط میان ترکیه و اسرائیل در شش سال گذشته کشیده بود

پارلمان ترکیه با تصویب توافقنامۀ مصالحه با اسرائیل که در ۲۸ جون امسال امضا شده بود، به گسسته‌گی شش ساله میان این دو قدرت منطقه‌یی پایان بخشید.

روابط میان دو کشور پس از آن تیره شد که سربازان اسرائیلی در سال ۲۰۱۰ هنگام انسداد مسیرهای دریایی غزه، بر یک کشتی ترکی که به سمت غزه روان بود حمله کرده و ده سرنشین آن را کشتند.

اسرائیل که پیش از این نیز به خاطر این رویداد از ترکیه پوزش خواسته بود، توافق کرد که به قربانیان و آسیب دیده‌گان این رویداد ۲۰ میلیون دالر بپردازد و در بدل انقره دعوای حقوقی نداشته باشد.

بر اساس توافق جدید که قسماً معاملات پر در آمد گاز در حوزۀ مدیترانه آن را تسهیل کرده است، هر دو کشور به زودی سفیران خود را معرفی خواهند کرد.

همچنان، هراس اسرائیل و ترکیه از افزایش تهدیدهای امنیتی در منطقه عامل دیگر رسیدن به این توافق است.

براساس توافق جدید، انسداد دریایی غزه که انقره خواهان برداشتن آن بود پابرجا می‌ماند، با اینحال، کمک‌های بشری از طریق بندرهای دریایی اسرائیل به غزه سرازیر شده می‌تواند.

اسرائیل برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به گروه حماس، انسداد غزه را لازمی می‌پندارد. حماس، که در سال ۲۰۰۶ برندۀ انتخابات پارلمانی فلسطین شد، از سوی ایالات متحده و اتحادیۀ اروپایی به صفت سازمان دهشت افگن تلقی می‌شود.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG