لینک های دسترسی

Breaking News

وضعیت افغانستان ۲۱ سال پس از حملات ۱۱ سپتمبر بدتر شده است - کارشناسان 


پس از حملات دهشت افگنی در سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده، ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا بر افغانستان حمله کرد و پس از سقوط حکومت طالبان، نظام استوار به اصول دموکراسی را در آن کشور ایجاد کرد که برای ۲۰ سال دوام یافت.

اما برخی کارشناسان می‌گویند که افغانستان پس از این همه، اکنون در وضعیت بدتر از سال ۲۰۰۱ قرار دارد.

رضا قاسمی، کارشناس امور صلح و روابط بین الملل، به صدای امریکا گفت که ایالات متحده در کنار کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار نظامی، بیش از دو تریلیون دالر در جنگ افغانستان هزینه کرد تا القاعده و طالبان را شکست دهد، اما به گفتۀ وی، نه تنها طالبان و القاعده شکست نخوردند، بلکه پس از دو دهه این گروه‌ها با سایر گروه‌های تروریستی با قدرت و انگیزۀ بیشتر بر افغانستان حاکم شدند.

قاسمی گفت: "پس از گذشت ۲۰ سال ما همه حالا شاهد مرگ آزادی در افغانستان استیم. نه تنها مردم افغانستان، بلکه سه- چهارم [حصهٔ] مردم امریکا هم به این نظر استند که امریکا با خروجش از افغانستان تمام دستاوردهای ۲۰ ساله را به باد فنا داد و ما را به نقطه‌ای که پیش از ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ قرار داشتیم، دوباره برگشت داد."

شماری از کارشناسان می‌گویند که امریکا در افغانستان در مقابل تروریزم طوری که باید عمل می‌کرد، اقدام نکرده است.

رامش سالمی، استاد علوم سیاسی، به صدای امریکا گفت که پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ همه به این باور بودند که ایالات متحده در مبارزه با تروریزم بین المللی قدرتمندانه عمل می‌کند، اما خروج امریکا از افغانستان نشان داد که استراتیژی این کشور در قبال تروریزم "ناپایدار" بود.

به گفتۀ سالمی، همین موضوع باعث شد که افغانستان بار دیگر به پایگاه تروریزم جهانی مبدل شود و کشته شدن رهبر القاعده در کابل اثبات این ادعا است. او گفت: "افغانستان امروز، افغانستانی است که گروه های قدرتمند افراطی در آن پایگاه مستحکم دارند و این نشانۀ تهدیدهای درازمدت جهانی را در پی خواهد داشت."

در این که گرو‌ه‌‌های دهشت افگنی،‌ مانند القاعده در آینده خواهند توانست خطراتی را متوجه جهان سازند یا نه نظریات و دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. حتا مقامات ارشد نظامی امریکایی نیز گفته اند که ممکن چند سال را در بر بگیرد تا خطری از افغانستان متوجه امریکا و متحدین آن شود.

طارق فرهادی، کارشناس سیاسی، گفت: "به جهان گوشزد این است که هر ملکی که به طرف انزوای اقتصادی رانده شود، در آنجا فضا ایجاد می‌شود برای اینکه افراطیت به وجود بیاید و در آن برای هرگونه تروریزم داخلی و خارجی سربازگیری می‌شود."

اما جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه ۱۱ سپتمبر در مراسمی در مقر وزارت دفاع امریکا به مناسبت ۲۱مین سالروز حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر خاطر نشان کرد که با وصف خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، حکومت وی به پیگرد عاملان حملات ۱۱ سپتمبر ادامه خواهد داد.

رییس جمهور ایالات متحده با اشاره به کشته شدن ایمن الظواهری، در حملۀ اخیر طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی در افغانستان گفت: "تعهد ما به جلوگیری از حمله به امریکا همچنان پابرجا است و هرگز در دفاع از مردم امریکا تردیدی به دل راه نخواهیم داد."

رییس جمهور بایدن در روزی که خبر کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکهٔ القاعده، را اعلام کرد، با اطمینان کامل گفت که کشورش هرگز اجازه نخواهد داد که افغانستان "به پناهگاه امن دهشت افگنان" مبدل شود.

وزارت دفاع ایالات متحده نیز در نخستین سالگرد خروج آخرین نظامی این کشور از افغانستان گفت که مبارزه با دهشت افگنی در این کشور پایان نیافته و از این پس بر نابودی ریشه های تروریزم تمرکز صورت خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG