لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه‌ای اروپا: تقاضای ملل متحد برای پذیرش ۴۲۵۰۰ مهاجر افغان عملی است


اتحادیۀ اروپا روز پنجشنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) گفت که تقاضای کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان مبنی بر پذیرش ۴۲۵۰۰ مهاجران افغانستان که با خطر مواجه اند، طی پنج سال آینده می‌تواند عملی شود.

اما این اتحادیه تاکید کرده است که هرگونه تصمیم مبنی بر پذیرش مهاجران از افغانستان، بستگی به تصمیم اعضای این اتحادیه دارد.

یلوا جوهانسن، کمیشنر امور داخلی اتحادیۀ اروپا این اظهارات را در یک جلسه‌ای مجازی که در آن اعضای این اتحادیه، مقام‌های کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت حضور داشتند، بیان کرد.

خانم جوهانسن همچنین گفت که حمایت و حراست از افغان‌هایی که در معرض خطر قرار دارند، یک "وظیفه‌ای اخلاقی" اتحادیه‌ای اروپا است.

با آنهم خانم جوهانسن اعتراف کرد که پذیرش مهاجران افغان توسط اتحادیۀ اروپا، بحران موجود در افغانستان را حل نخواهد کرد.

خانم جوهانسن با اشاره به اظهارات فلیپو گراندی، کمیشنر عالی ملل متحد درامور پناهندگان گفت که نزدیک به ۸۵هزار مهاجر از افغانستان از قبل در کشور‌های همسایه‌ای افغانستان به سر می‌برند و اتحادیه‌ای اروپا طی پنج سال آینده ۵۰ در صد از این مهاجران را بپذیرد.

اما این مقام‌ اتحادیۀ اروپا گفت که تخلیه‌ای آنعده از افرادیکه در داخل افغانستان باقی مانده اند و با خطر فوری مواجه اند، قابل نگرانی جدی است، به ویژه ژورنالیستان و قضات زن.

جوهانسن همچنین خاطر نشان کرد که پس از خروج کامل قوای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده و برگشت طالبان، ۲۴ عضو اتحادیۀ اروپا، مجموعاً ۲۲ هزار پناهجو را از افغانستان پذیرفته است.

به گفتۀ این مقام اتحادیۀ اروپا، پذیرش ۲۲هزار مهاجر از سوی اعضای این اتحادیه‌ نشاندهنده‌ای یک "پیام قوی" است و آن اینکه اتحادیۀ اروپا آماده است تا افغان هایی را که با خطر مواجه اند، حمایت کند.

در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان – بین ۱۵ تا ۳۰ اگست سال روان کم و بیش ۱۲۴هزار نفر، عمدتاً افغان‌ها، تخلیه شدند و هم اکنون بیش از ۵۰ هزار نفر آنان به پایگاه‌های نظامی در داخل ایالات متحده منتقل شده اند.

اما هنوز هم ده‌ها هزار نفر، به شمول شهروندان خارجی،‌ متقاضیان ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا (SIV)، فعالان جامعۀ مدنی، ژورنالستان،‌ فعالان حقوق بشر و حقوق زن در افغانستان گیر مانده اند و تلاش دارند آن کشور را ترک کنند.

ترس از عملکرد انتقامجویانۀ طالبان یکی از دلایل عمده است هزار شهروندان افغانستان است.

XS
SM
MD
LG