لینک های دسترسی

Breaking News

در کمتر از دوسال حدود ۱۹ هزار غیرنظامی در عراق کشته شد


گروه دولت اسلامی مسوول بخش عمدۀ تلفات غیرنظامیان خوانده شده است.
گروه دولت اسلامی مسوول بخش عمدۀ تلفات غیرنظامیان خوانده شده است.

سازمان ملل متحد روز سه شنبه گزارش داد که از اول جنوری ۲۰۱۴ تا ۳۱ اکتوبر ۲۰۱۵ کم از کم ۱۸۸۰۲ غیرنظامی عراقی کشته و ۳۶۲۴۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده است. در بخش زیاد این مدت نیروهای عراقی سرگرم نبرد با گروه دولت اسلامی یا داعش بودند.

گزارش ملل متحد طیف گستردۀ سوء استفاده های بشری به شمول مجبور ساختن حدود ۳۵۰۰ نفر به برده‌گی را مستند سازی کرده است. شمار زیاد این افراد زنان و کودکان اقلیت مذهبی ایزدی اند که در تابستان ۲۰۱۴ اسیر شده و به برده‌گی جنسی مجبور ساخته شدند.

ملل متحد گزارش داده است که بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ کودک دیگر از موصل، دومین شهر بزرگ عراق، برای فراگیری آموزشهای دینی و نظامی از سوی جنگجویان داعش گرفتار شده اند. گزارش حاکی است که شماری از کودکان که از سوی داعش مجبور به خدمت سربازی شده بودند، هنگام فرار از ولایت انبار کشته شده اند.

افزون بر این، گزارش سازمان ملل متحد جزئیاتی را در مورد روشهایی مستند سازی کرده است که گروه دولت اسلامی از آن برای کشتار دشمنان خود کار می گیرد، در این میان سربریدن، زنده سوختاندن، پرتاب انسانها از فراز ساختمان و زیر بلدوزر کردن شامل است.

گزارش ملل متحد این اعمال را "سوء استفادۀ سیستماتیک و گستردۀ" حقوق بشر و "نقض آشکار قوانین جهانی بشری" عنوان کرده است. گزارش همچنان گفته است که این اعمال در بسا موارد جرایم جنگی، جرایم علیه بشریت و احتمالاً نسل کشی تلقی می شود.

نیروهای امنیتی عراق در چند ماه اخیر پیشرفت هایی بر ضد گروه دولت اسلامی در چندین جبهه داشتند که تازه ترین مورد آن تصرف شهر رمادی در غرب عراق است که ماه گذشته از کنترول داعش بیرون ساخته شد.

ین کوبیش فرستادۀ ملل متحد با نشر بیانیه یی گفته است "با وصف شکست های پیهم در برابر نیروهای طرفدار دولت، شورشگری گروه دولت اسلامی هنوز هم سبب کشتار، آسیب و بیجاشدن هزاران غیرنظامی عراقی شده و مشقت بی حسابی را بر آنان روا می دارد."

با اینحال زید رعد الحسین کمیشنر حقوق بشر ملل متحد گفته است که شمار واقعی تلفات غیرنظامیان شاید به گونۀ قابل ملاحظه بلندتر باشد.

گروه دولت اسلامی در تابستان ۲۰۱۴ بخشهایی از شمال و غرب عراق را تصرف کرد و هنوز هم بخش عمدۀ قلمرو عراق و سوریه را در تصرف دارد و خلافت خود خواندۀ خود را در آنجا اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG