لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملل متحد به طالبان: پالیسی تان را در قبال زنان 'فوراً برعکس' کنید


شورای امنیت ملل متحد روز سه شنبه ۲۳ می (سوم جوزا) در اعلامیه‌ای با اتفاق آرا از طالبان خواست تا پالیسی‌های محدود کننده حقوق بشر و آزادی‌ها برای زنان افغان را "فوراً برعکس" کند.

این اقدام شورای امنیت ملل متحد چند روز پس از صورت گرفت که گروه طالبان به مجریان زن در تلویزیون‌های افغانستان دستور داد تا چهره های خود هنگام ارایه برنامه ها بپوشانند.

متن اعلامیۀ شورای امنیت ملل متحد توسط ناروی تهیه شده است. اعضای ۱۵ نفری شورای امنیت در این اعلامیه گفته اند که آنان به صورت خاص در مورد "وضع محدویت بر آموزش، اشتغال، آزادی سیر و سفر،‌ مشارکت کامل، مساوی و پرمعنی زنان در زندگی عامه" نگرانی دارند.

شورای امنیت ملل متحد با ابراز "نگرانی عمیق" از وضع محدودیت بر آموزش دختران و زنان، از طالبان خواسته است تا بدون تاخیر مکاتب را بر روی دختران بالاتر از صنوف ششم باز کنند.

شورای امنیت ملل متحد همچنین گفته است که در مورد دستور طالبان مبنی بر پوشاندن چهره مجریان زن در تلویزیون‌های افغانستان نیز نگرانی دارد.

به گفتهٔ دپلومات‌ها، مذاکره در مورد متن این اعلامیه دو هفته ادامه یافت، زیرا چین و روسیه در مورد تمرکز بر حقوق بشر در افغانستان اعتراض داشتند.

در نتیجه، اعضای شورای امنیت پاراگرافی را در این اعلامیه اضافه کردند که در مورد وضعیت بشری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مسایل امنیتی افغانستان نیز ابراز نگرانی صورت گرفته است.

در این اعلامیه همچنین در مورد نگرانی از ترافیک مواد مخدر، حملات تروریسی که غیر نظامیان را هدف قرار می دهد و نیاز برای اعاده سیستم مالی و بانکی افغانستان اشاره شده است.

واکنش‌ها

امرالله صالح، معاون نخست رییس جمهور پیشین افغانستان در واکنش به اعلامیۀ شورای امنیت ملل متحد در مورد برخورد طالبان با زنان افغان گفته است که ابراز نگرانی ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان، جایی را نمی‌گیرد.

آقای صالح در یک پیام تویتر نگاشته است که به خاطر تغییر دادن رویکرد طالبان، جامعه جهانی باید اردوی پاکستان را به حیث حامی اصلی طالبان، تحت فشار قرار دهد و بر گروه طالبان تعزیرات وضع کند.

تامس وست، نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان، اعلامیۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد را مهم خوانده و گفته است که جهان در فراخوانی از طالبان به خاطر تغییر دادن سیاست‌های محدود کننده حقوق زنان و دختران افغان، متحد است.

جسپر ویک، نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان گفته است که اکنون زمان آن است تا طالبان به خواسته‌های روشن شورای امنیت ملل متحد پاسخ داده و محدودیت‌ها بر حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی زنان و دختران را لغو کنند.

آقای ویک در حساب تویترش گفته که چالش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی در افغانستان و تاثیر آن بر زندگی افغان‌ها، نگرانی قوی و مشترک جامعه جهانی است.

به همین ترتیب، هیدر بار، معاون بخش زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به اعلامیه شورای امنیت ملل متحد گفته است که جامعه جهانی از نه ماه به این سو در مورد افغانستان ابراز نگرانی عمیق می‌کند.

خانم بار اعلامیۀ شورای امنیت ملل متحد را یک خبر خوب خوانده اما گفته است که اکنون زمان گام های عملی و فعالتر علیه طالبان به شمول وضع دوباره ممنوعیت بر رهبران طالبان فرا رسیده است.

XS
SM
MD
LG