لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: صدای جوانان را نادیده نگیرید


روز جهانی نفوس
روز جهانی نفوس

سازمان ملل هوشدار می دهد که حکومت ها صدای جوانان را نا دیده می گیرند و آنان را در تصمیم گیری های مهم سیاسی دخیل نمی کنند. در حالیکه جهان از یازدهم جولای، روز جهانی نفوس، تجلیل به عمل میاورد، صندوق نفوس سازمان ملل متحد، می گوید که سرمایه گذاری بالای سلامتی نوجوانان به نفع جوامع در سراسر جهان است.

جوانان حدود دو ملیارد از نفوس بیش از هفت ملیارد نفری را که حالا در کره زمین زندگی می کنند، تشکیل می دهند. این رقم بزرگ، نیروی پر قدرتی است که نمی توان ازآن به سادگی چشم پوشی کرد.

صندوق نفوس سازمان ملل گزارش می دهد که تخمینا ۵۱۵ ملیون نوجوان که سن شان بین ۱۵ الی ۲۴ سال است، با کمتر از دو دالر در روز زندگی می کنند. در پهلوی این تعداد نوجوان، دو کشور در بین هر سه کشور، در مورد تصامیم مسایل عمده سیاسی با جوانان مشوره نمی کنند، تصامیمی که تاثیر بارز درزندگی جوانان دارد.

آسیب پدیر بودن جوانان

سازمان ملل می گوید که جوانان با چالش های زیادی مواجه اند، به خصوص در کشور های افریقایی و آسیایی که شمار جوانان زیاد است.

لوک دی بیرنیس، مشاور صندوق نفوس سازمان ملل می گوید که میلیون ها نوجوانی که به سن بلوغ می رسند و تغیرات فزیکی در وجود شان رو نما می شود، در عین حال در برابر سؤاستفاده حقوق بشری قرار می گیرند. به گفته او اهمیت این موضوع در این است که جوانان و نوجوانان، به خصوص دختران با خطرات بالا از جمله برقراری روابط جنسی با زور مواجه می شوند. ما می دانیم که ده در صد دختران که رابطه جنسی قبل از سن ۱۶ سالگی را تجربه کرده اند، به زور صورت گرفته است که این خود سبب پیچیدگی بار داری و سقط جنین می گردد.

بر اساس احصائیه سازمان ملل، سالانه بیش از ۱۵ میلیون دختر که سن شان بین ۱۵ الی ۱۹ سال است در سراسر جهان طفل به دنیا میاورند. سازمان ملل می گوید که ازدواج های قبل از وقت، بار داری های قبل از وقت و ولادت های قبل از وقت، سبب شده تا فیصدی مرگ و میر مادران در کشور های در حال توسعه افزایش داشته باشد.

علاوه بر آن، مطالعات نشان می دهد که بیش از دو میلیون نوجوانی که سن شان بین ۱۰ الی ۱۹ سال است به ویروس اچ آی وی مصاب شده اند، مرضی که با روابط جنسی رابطه دارد.

داکتر دی بیر نیس، به صدای امریکا گفت که دختران جوان با بسیاری از خطرات غیر قابل قبول مواجه اند. این دختران محل زندگی امنی ندارند حتی در بین خانواده های خود هم مصئون نیستند.

داکتر دی بیر نیس می گوید که جوانان صحتمند، تحصیل کرده و فعال می توانند در از بین بردن حلقه فقر چندین نسل کمک کنند و به جوامع و ملت های شان در این راستا، سهیم شوند.

او می گوید که صندوق نفوس سازمان ملل با حکومت ها، و جامعه مدنی کار می کند تا آموزش های همه جانبه روابط جنسی و کیفیت روابط جنسی و مسایل صحی مربوط به روابط جنسی را ترویج کند.

او می گوید که سازمان ملل با رهبران سنتی کار می کند و تلاش دارد تا دید آنان را نسبت به جوانان تغییر بدهد و حمایت شان را برای جلوگیری از ازدواج های قبل از وقت جوانان جلب کنند.

او به ضرب المثل قدیمی اشاره می کند که "اطفال باید دیده شوند، نه شنیده"، ضرب المثلی که حال تغییر کرده است. بر عکس، او می گوید که حکومت ها باید به صدای جوانان گوش بدهند، به آنان احترام کنند و درک کنند که جوانان تا چی اندازه می توانند به پیشرفت کشور شان نقش داشته باشند.

گزارشگر: لیزا شلاین (صدای امریکا)

برگردان: خالد مفتون

XS
SM
MD
LG