لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد معاش کارمندان صحی افغانستان را خواهد پرداخت


قرار است معاشات هزاران کارمندان صحی در افغانستان توسط برنامه انکشافی ملل متحد یا UNDP پرداخته شود.

روزنامه امریکایی واشنگتن پست روز چهارشنبه ششم اکتوبر (۱۴ میزان) گزارش داد که قرار است برنامه انکشافی ملل متحد در هفتۀ جاری معاشات حد اقل ۲۵ هزار داکتر، نرس و سایر کارمندان صحی هزاران شفاخانه و کلینیک در افغانستان را بپردازد.

پس از فرار محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان و به دنبال سقوط کابل به دست طالبان، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، امریکا، کشور‌های اروپایی و سایر نهاد‌های کمک کننده، کمک‌های مالی‌‌شان را به افغانستان قطع کردند.

اما حکومت جو بایدن هفته گذشته به برخی سازمان‌های بین المللی برای انتقال پول به افغانستان مجوز‌های ویژه صادر کرد.

بر اساس این تصمیم واشنگتن، برنامه انکشافی ملل متحد ۱۵ میلیون دالر دریافت کرده تا در ماه اکتوبر معاشات کارمندان صحی را در افغانستان بپردازد.

کانی ویگناراجا، رییس بخش آسیا و اقیانوس آرام برنامه انکشافی ملل متحد، در مصاحبه با واشنگتن پست گفت که این پول به حساب بانکی برنامه انکشافی ملل متحد در یکی از بانک‌های تجارتی در افغانستان انتقال داده می‌شود و طالبان به این پول دسترسی نخواهند داشت.

این مقام ملل متحد تاکید کرد که این کار تنها یک "اقدام موقتی و آزمایشی" بوده و ابراز امیدواری کرد که پس از ماه اکتوبر و در صورت نیاز، سایر سازمان‌های بین المللی مانند سازمان جهانی صحت، صندوق حمایت از کودکان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز ممکن برای پرداخت معاشات کارمندان صحی در افغانستان تا اخیر سال جاری میلادی اقدام کنند.

خانم ویگناراجا همچنان هشدار داد که در صورت عدم پرداخت معاشات کارمندان صحی در افغانستان، خطر فروپاشی نظام صحی این کشور را تهدید می‌کند.

اعلام پرداخت معاشان از سوی ملل متحد برای کارمندان بخش صحت یک روز پس از آن صورت گرفت که ریاست عمومی ادارۀ امور طالبان گفت که روند توزیع معاشات مامورین دولتی را آغاز کرده است.

این اداره روز سه ‌شنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفت که کمیسیونی به رهبری عبدالسلام حنفی، معاون ریاست الوزرای طالبان، تصمیم گرفته است تا معاشات ماه اسد مامورین دولتی را بپردازند.

قبل بر این،‌ مقام‌های صحی طالبان از قطع کمک‌های جهانی در بخش سکتور صحت ابراز نگرانی کرده و گفته اند که اگر این کمک‌ها به موقوع در این بخش صورت نگیرد، ممکن وضعیت صحی در این کشور بحرانی‌تر شود.

فقر مفرط در افغانستان

سازمان ملل متحد روز سه شنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) گفت که در حال حاضر، ۳.۲ میلیون کودک افغان با خطر جدی سو تغذی قرار دارند. این سازمان هشدار داده است که تا اخیر سال جاری میلادی، نیمی از کودکان زیر سن پنج سال از این مشکل صحی رنج خواهند برد.

این سازمان همچنین هشدار داد در صورت عدم رسیدگی به این کودکان، ممکن تا پایان امسال، یک میلیون نفر با خطر مرگ قرار گیرند.

این سازمان به نقل از مقام‌های صندوق ملل متحد برای کودکان (یونیسف) که اخیراً به افغانستان سفر کردند، گفته است که در حال حاضر، ۱۴ میلیون نفر در این کشور مصوونیت غذایی ندارند و با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران شدید اقتصادی مواجه شده است.

بر اساس یک نظر سنجی سازمان غذایی جهان، در حال حاضر، ۹۵ درصد مردم افغانستان غذایی کافی برای خوردن ندارند و بزرگ‌سالان در این کشور کمتر غذا می‌خورند تا غذای نسبتاً کافی برای کودکان‌شان برسد.

پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که در حال حاضر ۱۸ میلیون نفر که نیم جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهد،‌ به خاطر ادامهٔ بقای‌شان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG