لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در نوار غزه شد


ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) پس آن خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در نوار غزه شد که ۷۵ درصد اعضای مجمع عمومی این سازمان، از این اقدام حمایت کردند.

تقاضای آتش‌بس فوری بشردوستانه از سوی ملل متحد یک هفته پس از‌ آن مطرح شد که ایالات متحده هفتهٔ گذشته در شورای امنیت این سازمان، توافق آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس را ویتو کرد.

در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد هیچ کشور عضو حق ویتو ندارد، اما کشورها می‌توانند رای مخالف بدهند. امریکا، اسراییل و هشت کشور دیگر به این قطعنامه رای مخالف دادند. این قطعنامه با ۱۵۳ رای موافق و ۲۳ رای ممتنع تصویب شد.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در ملل متحد، با اشاره به اعتراضات گسترده حامیان فلسطینی‌ها در سراسر جهان، تاکید کرد که ایالات متحده دیگر نمی تواند ''این قدرت بزرگ را نادیده بگیرد." او رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بازتابی از احساسات عمومی توصیف کرد.

منصور که سفیران کشور‌های عربی در کنارش ایستاده بودند، به خبرنگاران گفت: ''این وظیفهٔ دسته‌ جمعی ما است که به این مسیر تا زمانی ادامه بدهیم که تهاجم علیه مردم ما خاتمه یابد و بیبنیم که این جنگ علیه مردم ما متوقف می‌شود. وظیفهٔ ما است تا زندگی [مردم] را نجات بدهیم.''

قبل از رای‌گیری روز سه‌شنبه، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در جریان کمپاین جمع‌آوری کمک مالی برای انتخابات ۲۰۲۴ گفت که اسراییل به دلیل بمباران بی‌رویه، حمایت بین المللی را از دست می‌دهد.

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشت و تندروان این گروه ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند، اسراییل در یک اقدام انتقامجویانه، حملات هوایی و زمینی، نوار غزه را که در محاصره قرار دارد، هدف قرار داده است.

مقامات صحت غزه گفته اند که در اثر حملات اسراییل تا حالا بیش از ۱۸ هزار ۲۰۰ نفر فلسطینی کشته شده اند که اکثر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن، مقامات صحت غزه گفته اند که در نتیجهٔ حملات اسراییل نزدیک به ۵۰ هزار نفر دیگر زخمی شده اند، اما این آمار تا حالا از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

این قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد الزام‌آور نیستند، اما وزنهٔ سیاسی دارند و بازتاب دهندهٔ دیدگاه جهان در مورد جنگ است.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، مدت‌ها است که خواهان آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه بوده و هفتهٔ گذشته در یک اقدام نادر به شورای امنیت در مورد تهدید جهانی ناشی از جنگ هشدار داد.

لیندا توماس‌گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در ملل متحد، قبل از رای‌گیری روز سه‌شنبه در مجمع عمومی این سازمان گفت که امریکا از بخش‌هایی از این قطعنامه حمایت می‌کند، از جمله رسیدگی عاجل به وضعیت بشری در نوار غزه، حفاظت از غیرنظامیان و آزادی گروگان‌ها.

اما گرینفیلد گفت که در شرایط کنونی و در بهترین حالت، هرگونه آتش‌بس موقتی خواهد بود و در بدترین حالت، برای اسراییل خطرناک خواهد بود، زیرا هدف حملات قرار خواهد گرفت. او همچنین گفت که آتش‌بس برای فلسطینی‌ها نیز خطرناک خواهد بود، زیرا آنان فرصتی خواهند داشت تا بدون حماس، آینده‌ای بهتری برای خود بسازند.

قطعنامهٔ مجمع عمومی ملل متحد همچنین خواهان آزادی بدون قید و شرط همه گروگان‌ها از نزد گروه حماس شده است و از جناح‌های متخاصم خواسته است تا مطابق قوانین بین المللی عمل کنند، به خصوص در قسمت محافظت از غیر نظامیان.

ایالات متحده و اسراییل به دلیلی با آتش‌بس مخالف اند که به باور آنان، چنین اقدام تنها به نفع حماس تمام خواهد شد. واشنگتن در عوض، از وقفه در جنگ به هدف حفاظت از غیرنظامیان و رهایی اسیرانی که به تاریخ هفتم اکتوبر توسط حماس گروگان گرفته شده اند، حمایت می‌کند.

در تهیهٔ این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG