لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال همکاری ایران و امریکا در افغانستان


کارشناسان: موضوعاتی وجود دارد که واشنگتن و تهران را به همکاری مشترک در افغانستان وادارد.
کارشناسان: موضوعاتی وجود دارد که واشنگتن و تهران را به همکاری مشترک در افغانستان وادارد.
ایالات متحده امریکا و ایران، اکنون مایل اند در یک مسالۀ مشخص "جنگ در برابر گروه دولت اسلامی عراق شام" با هم کار کنند.

سید مراد راهی، تحلیلگر افغان مقیم در امریکا می گوید که ایران و ایالات متحده برای رفع کشیدگی ها در افغانستان با هم همکاری نخواهند کرد.

آقای راهی، به این باور است که تهران و واشنگتن منافع مشترک مقطعی در عراق دارند، ولی دو کشور در افغانستان منافع متضاد دارند - نه مشترک.

این تحلیلگر افغان به این باور است که "ایران و امریکا ممکن به خاطر حل معضل افغانستان با یکدیگر از نزدیک کار نکنند، زیرا ایران طرفدار حضور سیاسی و نظامی امریکا در افغانستان نیست و حضور امریکا را یک خطر بالقوه و باالفعل برای حاکمیت خود تلقی می کند."

آقای راهی اضافه می کند که امریکایی ها نیز علاقه ندارند یکجا با ایران در مورد همکار باشند، زیرا به باور ایالات متحده، ایران از نفوذ عمیق سیاسی و مردمی در افغانستان برخوردار نیست، بناً، نیازی برای همکاری با تهران در افغانستان احساس نمی کند.

اما، داکتر سید حسن اخلاق، مشاور در مرکز مطالعات اسلام و شرق میانه که مرکز آن در واشنگتن است، به این باور است که ایران و امریکا در بخش های مختلف، منافع مشترک در افغانستان دارند.

آقای اخلاق می گوید "در رابطه با مبارزه در برابر افراط گرایی وجه مشترک میان ایران و امریکا موجود است؛ به خاطر جلوگیری از تولید و تجارت مواد مخدر، منافع مشترک زیادی میان امریکا و ایران وجود دارد" تا آنان را وادارد با هم کار کنند.

او می گوید که ایران و امریکا در گذشته با همدیگر در افغانستان همکاری کرده اند و در آینده نیز احتمال آن می رود.

محمد بُرقعی، استاد در پوهنتون اِستریر امریکا با یک دید متفاوتی باور دارد که ایران و امریکا منافع مشترکی در افغانستان دارند.

آقای برقعی می گوید"بلی، برای اینکه طالبان دشمن مشترک است. ایران مثل هر کشور دیگر می خواهد با کشور همسایه اش رابطه معقول و صلح آمیز داشته باشد و با طالبان در گیری اساسی دارد."

آقای بُرقعی همچنین می گوید که محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در مساله افغانستان با امریکا همکاری داشته و در آغاز حملۀ نیرو های بین المللی، تهران معلومات استخباراتی را در مورد طالبان در اختیار امریکا قرار داد.

بنا بر آن، به گفته آقای بُرقه یی، احتمال همکاری میان تهران و واشنگتن در آینده نیز موجود است.

منافع مشترک در عراق

بعد از مداخلۀ نظامی امریکا در عراق و سرنگونی رژیم صدام حسین، حکومت نسبتا دموکراتیک با اکثریت پیروان شیعه مذهب به وجود آمد.

به باور آقای راهی، ایالات متحده نمی خواهد تا بار دیگر حکومت در آن کشور از طریق خشونت تندروان اسلامگرا ایجاد شود.

از سوی دیگر ایران نمی خواهد که حکومتی با اکثریت شیعه در عراق از سوی تندروان سنی مذهب، از بین برود.

بناً، حکومت نسبتا دموکراتیکی که امریکا خواهان آن است و حکومت با اکثریت شیعه که ایران از آن پشتیبانی می کند، نقطه اتصال همکاری میان تهران و واشنگتن است.

گروه داعش در سال ۲۰۱۳ میلادی از یکجا شدن دو گروه: جبهه النصره اهل شام و دولت اسلامی عراق عرض اندام کرد.

هدف این گروه وابسته با شبکه القاعده، ایجاد خلافت اسلامی در عراق و سوریه است؛ افراد وابسته به داعش، در سوریه نیز در برابر بشار الاسد، رئیس جمهور آن کشور می جنگند.
جمعی از داوطلبان عراقی به منظور مبارزه با اسلامگرایان داعش جمع شده اند
جمعی از داوطلبان عراقی به منظور مبارزه با اسلامگرایان داعش جمع شده اند

از اوایل ماه جون تا حال، این گروه چندین منطقه به شمول موصل و تکریت را از تسخیر نیرو های حکومتی بیرون کردند.

این در حالی است که بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که تا ۳۰۰ مشاور نظامی را به عراق می فرستد تا حکومت بغداد را در مبارزه با شورشیان اسلامگرا کمک کند.

نیرو های ایالات از سال ۲۰۰۳ به این سو، ۲۵ ملیارد دالر را در آموزش و تجهیز آنان مصرف کرده است اما بر اساس گزارش ها، نیرو های امنیتی عراق در بسیاری موارد بدون مقاومت، تسلیم شده اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، حدود نیم میلیون عراقی در جریان چند روز به دلیل پیشروی های گروه داعش، از خانه شان، بیجا شده اند.

تصاویر که در وب سایت های خبری و اجتماعی نشر شده، نشان می دهد که افراد وابسته به داعش نیرو های اسیر شده حکومت عراق را به طور دسته جمعی تیر باران می کنند.

تصاویر ویدیویی که نشر شده، نیز نشان می دهد که افراد مسلح داعش مردم ملکی را که در حال رانندگی استند، تیر باران می کنند.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG