لینک های دسترسی

Breaking News

امکان فروش و یا انهدام تجهیزات نظامی امریکا در افغانستان


مقامات امریکایی می گویند که ایالات متحده در پی فروش و یا از بین بردن برخی از تجهیزات نظامی آن کشور در افغانستان است. ارزش این تجهیزات نظامی به میلیارد های دالر می رسد که شامل وسایط پیشرفته ضد ماین نیز می باشد.

این در حالیست که سفارت ایالات متحده در اسلام آباد روز دوشنبه با نشر یک اعلامیه مطبوعاتی گفته است که تجهیزات نظامی امریکا در افغانستان به پاکستان تحویل داده نخواهد شد.

مارک رایت، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده به اسوشیتد پرس گفته است که ایالات متحده در نظر دارد تا برخی از تجهیزات نظامی آن کشور در افغانستان را که انتقال آن به ایالات متحده پرهزینه است، به کشور های نزدیک افغانستان به فروش برساند.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده افزود که نظامیان آن کشور در افغانستان می خواهند تجهیزات غیر نظامی امریکا از قبیل میز، چوکی و جنراتور را پیش از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا اخیر سال روان میلادی از بین ببرد.

آقای رایت افزود که نظامیان امریکایی در ماه جاری از سوی وزارت مالیه افغانستان اجازه دریافت نمودند تا اقلام غیر نظامی را به فروشندگان افغان به فروش برسانند.

این مقام امریکایی همچنین گفت حتی اقلام غیر نظامی امکان ایجاد تهدید را دارد، پس شماری از این اقلام نخست از بین برده می شود و سپس به افغان ها فروخته خواهد شد.

از جانب دیگر، سرتاج عزیز، مشاور سیاست خارجی و امنیت ملی صدر اعظم پاکستان گزارش ها مبنی بر تحویل دهی تجهیزات نظامی امریکا در افغانستان را به پاکستان رد کرد.

آقای عزیز گفت "بدیهی است که اگر تجهیزات نظامی اضافی ایالات متحده در افغانستان باشد، افغانستان به طور طبیعی خواستار تحویل گرفتن آن است. اما متاسفانه گزارش های اخیر رسانه ها نادرست بود. ما با ایالات متحده توافقنامه دفاعی مداوم داریم و به اساس آن ایالات متحده ممکن برای ما تجهیزات نظامی فراهم کند، اما این تجهیزات از افغانستان فراهم نمی گردد."

حکومت افغانستان در پی نشر گزارش ها مبنی بر تحویل دهی تجهیزات نظامی امریکا در افغانستان به پاکستان اعتراض شدید نشان داد و از واشنگتن خواستار توقف هرگونه اقدام در آن مورد شد.

واکنش ارگ

ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان همچو اقدام از سوی نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان را تناقض در سیاست های واشنگتن در قبال افغانستان خواند.

آقای فیضی گفت "ما از اینکه ایالات متحده به عنوان شریک استراتیژیک افغانستان بدون مشوره با حکومت افغانستان چنین تصمیمی اتخاذ نموده است، اظهار تاسف می کنیم و اگر این اقدام عملی گردد، یقیناً که با مخالفت جدی حکومت افغانستان روبرو خواهد گردید."

این در حالیست که سفارت ایالات متحده در اسلام آباد گفته است که تجهیزات نظامی امریکا مستقر در افغانستان به پاکستان تحویل داده نمی شود.

اعلامیه مطبوعاتی سفارت ایالات متحده در اسلام آباد که روز دوشنبه نشر شد، می افزاید که به اساس همکاری های امنیتی بین ایالات متحده و پاکستان، اسلام آباد می تواند خواستار دریافت تجهیزات نظامی از ایالات متحده گردد.

این اعلامیه مطبوعاتی اضافه نموده است که اگر وزارت های دفاع و خارجه ایالات متحده تقاضای پاکستان مبنی بر دریافت تجهیزات نظامی امریکایی را تصویب کنند، تجهیزات مذکور از افغانستان نه بلکه از ذخایر نظامی ایالات متحده در خارج از افغانستان به اسلام آباد فراهم خواهد گردید.

سفارت ایالات متحده در اسلام آباد گفته است تا اکنون در مورد تحویل دهی تجهیزات نظامی به پاکستان کدام تصمیی گرفته نشده است.
XS
SM
MD
LG