لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ایران به اقدام تلافی جویانه در برابر تعزیرات جدید امریکا


محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، پس از آن به امریکا در مورد اقدامات تلافی جویانه هشدار داد که وزارت واشنگتن تعزیرات جدید را بر ۱۴ شخصیت حقیقی و حقوقی ایران وضع کرد
محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، پس از آن به امریکا در مورد اقدامات تلافی جویانه هشدار داد که وزارت واشنگتن تعزیرات جدید را بر ۱۴ شخصیت حقیقی و حقوقی ایران وضع کرد

حکومت ایران روز شنبه گفت که آن کشور در برابر تعزیرات تازۀ که از سوی ایالات متحده وضع شده است، اقدامات تلافی جویانه خواهد کرد.

هشدار مقامات ایران یک روز پس از آن صورت گرفت که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده برای "آخرین بار" تعلیق تعزیرات بر ایران را تمدید کرد، اما به آنچه وی "معایب فاجعه بار" توافق هسته یی با ایران، عنوان می کند، ضرب الاجل تعیین کرد و گفت که باید به آن رسیدگی شود.

در عین حال، واشنگتن تعزیرات جدید را برآیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوۀ قضایۀ ایران و ۱۳ مقام ارشد ایران وضع کرد.

در واکنش به وضع تعزیرات تازه بر ۱۴ مقام ارشد ایران، محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، وضع تعزیرات در برابر آقای لاریجانی را "اقدام خصمانه" توصیف کرد و گفت که اقدام ایالات متحده "همه خطوط سرخ" قوانین المللی را عبور کرده و اقدام واشنگتن مخالف قوانین بین المللی است. آقای ظریف همچنین گفت که تهران "به یقین" در برابر تعزیرات تازۀ ایالات متحده از خود واکنش نشان خواهد داد، اما رسانه های ایران گزارش داده اند که آقای ظریف در مورد اقدامات تلافی جویانه و یا واکنش احتمالی تهران چیزی بیان نکرد.

قبل بر این، آقای ظریف در صفحۀ تویتر خود گفته بود که کشورش در مورد توافق نامه هسته یی ایران مذاکرات مجدد انجام نخواهد داد.

مقامات ایرانی همواره ادعا کرده اند که برنامۀ هسته یی آن کشور مقاصد صلح آمیز دارد و تاکید کرده اند که آنان تا زمانی پابند توافق هسته یی خواهند بود که سایر کشور ها به آن احترام بگذارند. اما مقامات ایرانی به شمول آیت الله علی خامنه ای، رهبر ارشد ایران، هشدار داده اند که هرگاه ایالات متحده چنین توافق را کنار زد، تهران آنرا "آتش" خواهد زد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، با نشر یک اعلامیه هشدار داده است که "این آخرین فرصت" است تا معایب توافق هسته یی ایران، اصلاح شود، در غیر آن، ایالات متحده بار دیگر تعلیق تعزیرات علیه ایران را تمدید نخواهد کرد.

در واکنش به اقدام قصر سفید، سرگئی رایبکوف، معاون وزارت خارجۀ روسیه، موقفگیری آقای ترمپ را "بی نهایت منفی" عنوان کرد.

اتحادیۀ اروپایی با نشر یک اعلامیه گفته است که تصمیم آقای ترمپ را که در مورد توافق هسته یی ایران ضرب الاجل تعیین کرده است، مورد بررسی قرار خواهد داد. اما دیپلومات اتحادیه اروپایی که نخواست نامش ذکر شود، گفته است که با در نظر داشت پیامد های احتمالی ضرب الاجل تعیین شده، حفظ چنین توافق پیچیده خواهد بود.

XS
SM
MD
LG