لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال امریکایی: فشار بر طالبان ادامه میابد


قوماندان قوماندانی مرکزی اردوی ایالات متحده می گوید که با وجود افزایش در حملات طالبان، این گروه نمی تواند از طریق نظامی برنده جنگ در افغانستان شود.

بر اساس گزارش رادیو آزادی، جنرال جوزف وتل روز جمعه (۲۱ ثور) در دوشنبه، پایتخت تاجکستان گفت که ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا فشار های نظامی، اجتماعی و دیپلوماتیک را بر طالبان افزایش می دهد تا این گروه مجبور به رو آوردن به مذاکره شود.

جنرال وتل همچنین از طالبان خواست تا این گروه از آنچه او فراخوان بسیار سخاوتمندانه صلح توسط رئیس جمهور غنی خواند، استفاده کنند.

اظهارات این جنرال نظامی ایالات متحده در حالی بیان می شود که پس از اعلام عملیات نظامی طالبان موسوم به "خندق" حملات این گروه در نقاط مختلف افغانستان افزایش یافته است.

عملیات "خندق" طالبان در حالی اعلام شده است که ولایات مختلف افغانستان به خصوص شهر کابل از آغاز سال نو خورشیدی شاهد مرگبار ترین حملات انتحاری بوده است. در نتیجۀ حملات طالبان و گروه دولت اسلامی یا داعش تنها در شهر کابل صد های غیر نظامی به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی شدند.

طالبان در دو سال گذشته، عملیات بهاری شان را به نام های رهبران پیشین خود—منصوری و عمری راه اندازی کردند که به گفتۀ مقامات نظامی افغانستان، هر دو عملیات با شکست مواجه شد.

عملیات "خندق" طالبان پس از آن اعلام شد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در نشست "پروسه کابل" که در ماه فبروری ۲۰۱۸ در کابل برگزار شد، برای اولین بار گفت که حکومت تحت رهبری وی حاضر است "بدون پیش شرط" با طالبان مذاکره کند و این گروه را به حیث یک حزب مشروع سیاسی به رسمیت بشناسد.

اما طالبان با نشر اعلامیه‌ای فراخوان مذاکرات صلح حکومت افغانستان را رد کرده و آنرا "توطئه" عنوان کردند. طالبان ادعا کرده اند که حکومت افغانستان در لفافۀ فراخوان مذاکرات صلح، تلاش می کند تا افکار عامه را از حضور "غیر قانونی" قوای خارجی در افغانستان، منحرف کند.

در واکنش به افزایش حملات گروه طالبان، جنرال جوزف ویتال، قوماندان قوماندانی مرکزی اردوی ایالات متحده گفت: "نقش که طالبان بازی می کنند نه تنها در شمال کشور، بلکه در سایر نقاط افغانستان بسیار بی ثبات کننده است و ما تا زمانی بالای آنان فشار نظامی وارد خواهیم کرد که به میز مذاکره بیایند."

XS
SM
MD
LG