لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا سفارت خود را در کیوبا بازگشایی می کند


قرار است وزیر خارجۀ ایالات متحده به زودی به کیوبا سفر کند
قرار است وزیر خارجۀ ایالات متحده به زودی به کیوبا سفر کند

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه در خطابۀ به ملت امریکا در مورد برقراری دوبارۀ روابط ایالات متحده با کیوبا صحبت کرد.

تغییر ناگهانی در سیاست خارجی واشنگتن در قبال کیوبا پس از آن رونما می شود که حکومت کیوبا، الن گروس، یک امدادرسان امریکایی را که از سال ۲۰۰۹ به اینسو در آن کشور زندانی بود، از قید رها کرد.

این امداد رسان امریکایی در بدل رهایی سه کارمند استخباراتی کیوبا از سوی مأمورین ایالات متحده امریکا، رها می شود.

رئیس جمهور اوباما گفت که پس از چند دهه تحریم و روابط سرد با کیوبا، اکنون زمان آن فرارسیده است که هر دو کشور در روابط خویش تغییرات بیاروند.

آقای اوباما گفت که ایالات متحده به زودی سفارت خود را در هاوانا، مرکز کیوبا بازگشایی خواهد کرد. او همچنان افزود که به وزارت خارجۀ امریکا دستور داده است تا در مورد حذف کیوبا از فهرست کشور های حامی دهشت افگنی غور کند.

قرار است جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده در ماه جنوری به هدف فراهم ساختن مقدمات برای بازگشایی سفارت امریکا در هاوانا، به کیوبا سفر کند.

روابط میان کیوبا و ایالات متحده امریکا پس از انقلاب کمونستی سال ۱۹۶۱ به رهبری فیدل کاسترو، کشیده شد و امریکا سفارت خود را در هاوانا مسدود کرد. از آن زمان تا کنون دو کشور روابط دیپلوماتیک نداشتند.

شماری از اعضای کانگرس ایالات متحده و به گونۀ ویژه جمهوریخواهان با این تصمیم رئیس جمهور اوباما واکنش نشان داده می گویند که رژیم کیوبا به پابندی به دیموکراسی و حقوق بشر هیچگونه تعهدی نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG