لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات امریکا و پاکستان قرار است در اسلام‌آباد در مورد تهدید تروریزم گفتگو کنند


بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستان، قرار است مقامات امریکایی و پاکستانی این هفته در اسلام آباد، پایتخت آن کشور، در مورد پالیسی‌‌های مبارزه با تهدیدات تروریستی گفتگو کنند.

شماری از رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که یک هیات امریکایی به سرپرستی کریستوفر لیندبرگ، معاون دفتر هماهنگی مبارزه با تروریزم ایالات متحده، این هفته از اسلام‌آباد دیدن می‌کند تا راهکارهای مبارزه مشترک علیه فعالیت‌های تروریستی را با مقامات پاکستانی مورد بحث و بررسی قرار دهد.

شبکه تلویزیونی جیوی پاکستان، با استناد اعلامیه‌ای وزارت خارجه امریکا، گزارش داد که این هیات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در اسلام آباد با مقامات پاکستانی در مورد تهدیدات تروریستی که هر دو کشور با آن مواجه اند، امنیت مرزها و پالیسی‌های جلوگیری از کمک‌های مالی به گروه‌های تندرو صحبت خواهند کرد.

این تلاش مشترک بین ایالات متحده و پاکستان برای جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی زمانی آغاز می‌شود که پاکستان با وضعیت امنیتی بدتری نسبت به گذشته مواجه است.

در همین حال، برخی از کارشناسان نظامی افغانستان می‌گویند که پاکستان اطلاعات استخباراتی را در مورد فعالیت گروه‌های تروریستی در اختیار بسیاری از کشورهای غربی قرار می‌دهد. اما این کارشناسان تاثیرات این گفتگوها را در کاهش تهدیدات تروریزم در منطقه چندان موثر نمی‌دانند.

سید جواد سجادی، استاد دانشگاه در مورد همکاری دو کشور گفت: "در ۲۱ سال گذشته، ایالات متحده و پاکستان بارها و بارها از همگرایی و از ضرورت مبارزه با افراط‌گرایی و تروریزم سخن گفتند، اما در عمل تقریباً هر دو کشور سیاست‌های خاص خود را تعقیب کرده و ما کمتر شاهد همگرایی، همکاری و تشریک مساعی ایالات متحده و پاکستان در زمینۀ مبارزه با افراط گرایی و تروریزم بودیم."

به گفتۀ سجادی، به رغم اینکه در بیش از دو دهۀ گذشته پاکستان در امر مبارزه با افراط‌گرایی خود را متحد ایالات متحده و جز کشورهای ضد افراط‌گرایی قلمداد کرده،‌ در عمل از گروه‌های افراطی و تندرو حمایت کرده است.

سجادی گفت که این "بازی دوگانۀ پاکستان" سبب شده که مبارزه علیه افراط گرایی و تروریزم به نتیجه نرسد و عملاً عقیم بماند.

این استاد پوهنتون گفت که مذاکرات دو کشور در اسلام آباد بیشتر با توجه به اولویت‌ها و منافع ملی این کشورها انجام می شود و در نهایت در مورد ضرورت مبارزه علیه افراط گرایی و تروریزم در منطقه بحث خواهند کرد که نتیجۀ آن به زودی ملموس و معین نخواهد بود.

سجادی افزود: "آنچه برای پاکستان مهم است این است که آتش طالبان پاکستان را فرو بنشاند، نه اینکه پاکستان به معنای واقعی علیه بنیادگرایی و تروریزم وارد عمل شود."

در همین حال، محمد رادمنش، جنرال پیشین اردوی افغانستان و کارشناس نظامی، معتقد است که پاکستان از نزدیک به پنج دهه به این سو، از طریق مدارس دینی افراط گرایی را در منطقه ترویج کرده است، اقدامی که موجب نگرانی عمیق در منطقه و جهان شده است.

جنرال رادمنش با اشاره به مشخص‌بودن استراتیژی استخباراتی پاکستان در ناامنی‌های منطقه و جابجایی تروریستان در افغانستان گفت: "سفر هیات امریکایی یقیناً به این امر که نگرانی‌های منطقوی و جهان را با خود دارند، به پاکستان صورت گرفته که حایز اهمیت است. پاکستان اخیراً می‌خواهد از آنچه بازار گرم تروریزم و وضعیت بد اقتصادی‌اش است، استفادۀ بهینه کند."

اسدالله ندیم، یکی دیگر از کارشناسان نظامی، گفت که هرچند روابط سیاسی پاکستان و امریکا گاهگاهی خدشه‌دار می‌شود، این دو کشور همکاری‌های استخباراتی نزدیکی دارند و اسلام‌آباد در مورد فعالیت گروه‌های تروریستی نه تنها به امریکا، بلکه به دیگر کشورهای غربی نیز معلومات می‌دهد.

اما این کارشناس نظامی افزود که سفر هیات امریکایی به اسلام‌آباد نتیجه چندانی در تغییر اوضاع نخواهد داشت.

ندیم افزود:‌"پاکستان در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار ندارد. از نگاه اقتصادی و هم از نگاه سیاسی بسیار دچار تنش‌های داخلی است، در روابط خود با کشورهای جهان مشکل دارد، از نگاه امنیتی با تهدیدهای بسیار جدی روبرو است که پاکستان از بدو تاسیس‌اش تا اکنون با این نوع تهدیدها روبرو نبوده است."

به گفتهٔ این کارشناس، پاکستان حالا با گروه‌های مواجه است که شناخته شده نیست، "گروه‌های تروریستی مثل تی‌تی‌پی و دیگر شبکه‌های تروریستی."

سفر هیات امریکایی به پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که اسلام‌آباد در هفتۀ اخیر ماه گذشته هیاتی را برای گفتگو با مقامات حکومت طالبان در مورد فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستانی به کابل فرستاده بود.

حکومت پاکستان ادعا دارد که حکومت طالبان در پشت فعالیت‌های تروریستی گروه تحریک طالبان پاکستانی قرار دارد، اما طالبان افغانستان همواره این ادعا را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG