لینک های دسترسی

Breaking News

حملات امریکا در زعامت اوباما ۱۱۷ غیرنظامی را کشت


سرباز امریکایی در حال رهنمایی طیارۀ بی پیلوت امریکایی در میدان هوایی کندهار
سرباز امریکایی در حال رهنمایی طیارۀ بی پیلوت امریکایی در میدان هوایی کندهار

مقام‌های استخباراتی ایالات متحده گزارش داده‌اند که در حملات طیاره های بی پیلوت و سایر حملات ضد دهشت افگنی در پاکستان، یمن و سایر کشورها، در جریان ریاست جمهوری باراک اوباما، ۱۱۷ غیرنظامی کشته شده است.

در گزارش آمده است که در اثر حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در هشت سال ریاست جمهوری آقای اوباما، بین ۲۸۰۳ تا ۳۰۲۲ تندرو کشته شده است.

اما یک نهاد مستقل تحقیقاتی مستقر در بریتانیا گزارش داده است که در حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در جریان ریاست جمهوری آقای اوباما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ غیرنظامی کشته شده است.

گروه های مختلف به شمول مدافعین حقوق بشر با انتقاد از این ارقام گفته اند که ادارۀ اوباما تلفات غیرنظامیان را اندک گزارش داده است. این گروه ها نگران اند که ادارۀ دونالد ترمپ از حملات طیاره های بی پیلوت بیشتر استفاده خواهد کرد.

جیمز کلپر، رئیس ادارۀ استخبارات ملی ایالات متحده گفته است که امریکا از جنوری ۲۰۰۹ تا دسامبر ۲۰۱۶ میلادی ۵۲۶ حملۀ ضد دهشت افگنی را انجام داده است که حملات طیاره های بی سرنشین نیز شامل آن است.

گزارش محل دقیق این حملات را واضح نساخته است اما وزارت دفاع و ادراۀ استخبارات مرکزی اکثر مواضع را در پاکستان، یمن، سومالیا و لیبیا هدف قرار داده است. این معلومات حملاتی را در بر ندارد که در افغانستان، عراق و سوریه انجام شده است.

رئیس جمهور باراک اوباما اوایل سال روان با تصدیق انتقادات از حملات طیاره‌های بی پیلوت را مطلوب خوانده گفت که با این حملات پناه‌گاه های دهشت افگنان بدون دخالت پیلوت، با مصرف کم و تلفات اندک غیرنظامیان از بین برده می‌شود.

دونالد ترمپ که سر از امروز برای چهار سال آینده رئیس جمهور ایالات متحده خواهد بود، تا کنون به گونۀ مشخص در مورد حملات طیاره‌های بی پیلوت چیزی نگفته است، اما با توجه به اینکه آقای ترمپ گفته است که دهشت افگنان را ریشه کن خواهد کرد، به نظر می‌رسد که ماموریت طیاره‌های بی پیلوت امریکایی ادامه خواهد یافت.

گزارش: اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG