لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای یافتن رییس جمهور ایران؛ برخی کشورها آمادۀ همکاری اند


حکومت ایران نیز ده‌ها تیم نجات را با همه امکانات و وسایل دست داشته برای جستجو در محل احتمالی سانحۀ هلیکوپتر حامل رییس جمهور ابراهیم رییسی اعزام کرده است.
حکومت ایران نیز ده‌ها تیم نجات را با همه امکانات و وسایل دست داشته برای جستجو در محل احتمالی سانحۀ هلیکوپتر حامل رییس جمهور ابراهیم رییسی اعزام کرده است.

پس از سانحۀ هلیکوپتر حامل ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، شماری از کشورهای منطقه ابراز آمادگی کرده اند تا ایران را در عملیات جستجو همکاری کنند.

رسانه‌های دولتی ایران خبر داده اند که هلیکوپتر حامل رییسی که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران، محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، و مالک رحمتی، والی آذربایجان شرقی، به همراه وی بودند، روز یکشنبه ۱۹ می (۳۰ ثور) در "جنگل دیزمار" در ولایت آذربایجان شرقی ایران دچار سانحه شده است.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که ده‌ها تیم نجات و جستجو به محل احتمالی سانحه اعزام شده اند، اما تا اکنون اثری از این هلیکوپتر پیدا نکرده اند.

رییسی روز یکشنبه با شماری از مقام‌های ایرانی به آذربایجان شرقی رفته بود و یکجا با الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان، بند قیزقلعه‌سی را که با همکاری دو کشور در دریای مرزی ارس ساخته شده است، افتتاح کردند. این سانحه در هنگام برگشت رییسی از این مراسم به سمت تبریز، رخ داده است.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران و الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان در هنگام مراسم افتتاح بند قیز قلعه‌سی در مرز آذربایجان و ایران، تاریخ ۱۹ می ۲۰۲۴
ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران و الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان در هنگام مراسم افتتاح بند قیز قلعه‌سی در مرز آذربایجان و ایران، تاریخ ۱۹ می ۲۰۲۴

حکومت طالبان در افغانستان گفته است که این خبر را "با بیم و امید" دنبال کرده و ابراز امیدواری کرده است که رییسی، عبداللهیان و همراهان شان از این سانحه نجات یابند. وزارت خارجۀ طالبان با نشر بیانیه‌ای گفته است: "در این وضعیت دشوار در کنار حکومت و ملت برادر و همسایه ایران قرار داشته و امیدواریم اتفاقی ناخوشایندی صورت نگرفته باشد."

الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان که ساعاتی پیش از این سانحه با رییسی دیدار کرده بود، در یک پیام در شبکه‌های اجتماعی نگاشته است که از شنیدن این خبر به شدت ناراحت شده است. او در این پیام نگاشته است: "جمهوری آذربایجان برای هرگونه مساعدت لازمی، آمادۀ همکاری است."

وزارت خارجۀ ارمنستان نیز در یک پیام در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است: "در حالیکه عملیات نجات ادامه دارد، ارمنستان، به صفت همسایۀ نزدیک و دوست ایران، آماده است تا هرگونه حمایت لازم را فراهم کند."

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، گفته است که از شنیدن خبر این سانحه "عمیقاً اندوهگین" شده است و برای فراهم آوری هرگونه حمایت لازمی، ابراز آمادگی کرده است.

اردوغان در یک پیام ایکس نگاشت: "ما این رویداد را از نزدیک دنبال می‌کنیم، با مقام‌های ایران تماس و هماهنگی داریم و آماده‌ایم که هر گونه مساعدت ضروری را فراهم کنیم."

یک سخنگوی وزارت خارجۀ ترکیه به خبرگزاری فرانس‌ پرس گفته است که ایران برای عملیات جستجو درخواست حمایت تخنیکی کرده و به گفتۀ وی، ترکیه تلاش می‌کند تا کمک لازمی به سرعت هرچه ممکن به ایران فراهم شود.

ادارۀ کمک‌های اضطراری حکومت ترکیه گفته است که ۳۲ متخصص نجات و جستجو را همراه با ۳۲ وسیلۀ نقلیۀ مخصوص عملیات نجات به ایران اعزام می‌کند.

عربستان سعودی ضمن ابراز "نگرانی عمیق" به خاطر این سانحه گفته است که در چنین شرایط دشوار در کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاده و برای رفع هرگونه نیازمندی‌های ادارات ایران در زمینۀ عملیات جستجو، آمادۀ همکاری است.

به همین ترتیب، حکومت قطر، که روابط خوب با ایران دارد، در عملیات جستجو برای یافتن رییس جمهور ایران، ابراز آمادگی کرده است. وزارت خارجۀ قطر گفته است: "قطر آرزومند است که رییس جمهور [رییسی] وزیر خارجه و دیگر همراهان شان مصوون باشند."

اتحادیه اروپا گفته است که در پی نشر خبر سانحۀ هلیکوپتر حامل رییس جمهور ایران و به درخواست جمهوری اسلامی، "خدمات نقشه‌برداری برای واکنش فوری" را فعال کرده است تا عملیات جستجو را کمک کرده باشد.

حکومت ایران نیز ده‌ها تیم جستجو را با تمام امکانات و وسایل برای جستجو در محل احتمالی سانحه اعزام کرده است، اما به گفتۀ مقام‌های ایرانی، به دلیل صعب‌العبور بودن ساحه و نیز مه غلیظ، عملیات جستجو به کندی پیش رفته و زمانگیر خواهد بود.

گروه

XS
SM
MD
LG