لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت افغانستان تماس اتمر با طالبان را رد کرد


محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان
محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گزارش‌هایی را رد کرد که گویا محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان، با طالبان در تماس است.

خبرگزاری اسوشتیدپرس از قول شماری از مقام‌های شورای عالی صلح افغانستان و اعضای پیشین رهبری طالبان گزارش داده است که محمد معصوم ستانکزی، رئیس امنیت ملی و محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان، جداگانه در تماس و گفتگو با طالبان اند.

آقای اتمر ساعاتی پس از نشر گزارش اسوشیتدپرس در تویتر خود اعلامیه‌ای را نشر کرده و ضمن رد این گزارش، شورای عالی صلح افغانستان یگانه مرجع رهبری کنندۀ مذاکرات صلح افغانستان عنوان کرده است.

مشکل عمده به نقل از گزارش اسوشیتدپرس این است که این دو مقام افغان در مورد تماس‌های شان با طالبان، با یکدیگر هماهنگی و تشریک معلومات نداشته و نه هم شورای عالی صلح افغانستان را که برای مذاکره با طالبان ایجاد شده است، در جریان گذاشته اند.

قادر شاه، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، نیز در صحبت با صدای امریکا برقراری چنین تماس‌هایی را با طالبان رد کرد.

قادر شاه: شورای عالی صلح رهبری مذاکرات صلح با طالبان را دارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:27 0:00
لینک دانلود

با اینحال، حکیم مجاهد، عضو شورای عالی صلح افغانستان، تایید کرده است که آقای ستانکزی هنوز هم به گونۀ منظم با ملا عباس ستانکزی، مرجع تماس و ارتباط طالبان، تماس دارد.

اندرو وایلدر، معاون برنامۀ آسیا در انستیتیوت صلح ایالات متحده، نیز تایید کرده است که چندین مرجع در کابل با طالبان تماس دارند، اما به گفتۀ وی "تماس‌ها به گونۀ هماهنگ برقرار نمی‌شود تا به یک هدف روشن تعریف شده منتهی شود".

حملات مرگبار اخیر طالبان در افغانستان که صدها کشته و زخمی برجاگذاشت و سپس واکنش شدید دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا که مذاکره با طالبان را نفی کرد و رئیس جمهوری محمد اشرف غنی که گفت با عاملان این رویدادها در میدان جنگ روبرو می‌شود، دورنمای روند صلح افغانستان را از دید برخی آگاهان کمرنگ و تاریک ‌می‌سازد.

با اینهمه، قرار است اواخر ماه روان، نمایندگان ده ها کشور در دومین نشست "پروسۀ کابل" در افغانستان گرد هم جمع شده و در مورد تامین صلح و ثبات در آن کشور بحث کنند. نشست اول پروسۀ کابل در جون سال گذشته برگزار شد.

آغا جان معتصم، عضو پیشین شورای رهبری طالبان، هشدار رئیس جمهور ترمپ و آقای غنی به طالبان و توسل به نیروی نظامی را مایۀ پیچیدگی بیشتر روند صلح و عامل افزایش حملات انتحاری طالبان می‌داند.

آقای معتصم که در سال ۲۰۱۰ در پاکستان، به دلیل حمایت اش از مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان هدف اصابت ۱۲ گلوله قرار گرفته و به شدت زخمی شد، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که هنوز هم می‌خواهد به صفت پل ارتباط میان حکومت افغانستان و گروه طالبان عمل کند.

تلاش‌ها – چه سری و چه آشکار – برای مذاکرات صلح با طالبان در حالی شدت گرفته است که ۱۷ سال پس از فروپاشی طالبان، این گروه هنوز هم به شورشگری ادامه داده و بر بنیاد برخی گزارش‌ها بر حدود ۴۰ درصد قلمرو افغانستان تسلط یا نفوذ دارد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG