لینک های دسترسی

Breaking News

اردن و طرح عربی برای صلح شرق میانه


طرحی که پادشاۀ اردن روز جهارشنبه به ترمپ ارائه میکند شامل برسمیت شناختن اسراییل در بدل ایجاد یک دولت فلسلطینی میباشد
طرحی که پادشاۀ اردن روز جهارشنبه به ترمپ ارائه میکند شامل برسمیت شناختن اسراییل در بدل ایجاد یک دولت فلسلطینی میباشد

انتظار میرود روز چهارشنبه ملک عبدالله دوم پادشاۀ اردن قادر خواهد شد تا حین ملاقاتش با دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در قصر سفیدیک طرح صلح شرق میانۀ را که از پشتیبانی جهان عرب برخوردار است، به رئیس جمهور ترمپ ارائه نماید.

این طرح بعد از جلسۀ اخیر سران کشور های عربی پیشکش میشود که به میزبانی پادشاۀ اردن دایر گردیده بود و شامل برسمیت شناختن اسراییل در بدل ایجاد یک دولت فلسلطینی میباشد.

ولی سوال درین جا است که آیا پلان مطروحۀ عربی، یکجا با علاقمندی دونالد ترمپ برای رسیدن به یک معامله میتواند سر آغازی برای باز نمودن راه جهت شروع مذاکرات صلح بین اسراییل و فلسطینی ها که به بن بست رسیده، باشد؟

رهبران کشور های عربی در جلسۀ شان در هفتۀ گذشته بر پیشنهادی تجدید نظر نمودند که در سال ۲۰۰۲ به اسراییل پیشکش کرده بودند. آن پیشنهاد از جانب ده ها کشورعربی و مسلمان تأیید شده بود که در بدل ایجاد یک دولت فلسطینی در کرانۀ غربی، باریکۀ غزه و شرق بیت المقدس، شناسایی رسمی اسراییل در آن مطرح شده بود.

در پهلوی سایر مسایل، اسراییل در مورد خروج از سر زمین های اشغالی سال ۱۹۶۷ ایراد گرفته و بدون موفقیت تلاش ورزید تا در مورد پیشنهاد اولی دوباره مذاکره نماید.

ملک عبدالله دوم پادشاۀ اردن با این پیشنهاد قادر خواهد بود به ترمپ نشان دهد که رهبران کشور های عربی، طوریکه ایمان صفادی، وزیر خارجۀ اردن، آنرا "مصالحۀ تاریخی بین اسراییل و تمامی جهان عرب" توصیف نموده، در مورد جدی اند.

اما پادشاۀ اردن دورنمای این پلان صلح منطقوی را با هوشداری همراه خواهد ساخت. اردن میگوید در صورتیکه بحران اسراییل و فلسطینی ها که از دهه ها به این سو دوام دارد، همانگونه در ریشۀ تشنج منطقوی باقی بماند، مانع رسیدن ادارۀ ترمپ به اهداف وی در شرق میانه در برابر ایران و شکست گروۀ اسلامی خواهد شد.

گزارش : صدای امریکا

برگردان: احدعزیززاده

XS
SM
MD
LG