لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در هلمند سه دسته اند- جنرال امریکایی


شماری از جنگجویان گروه طالبان حین پیوستن به روند صلح افغانستان
شماری از جنگجویان گروه طالبان حین پیوستن به روند صلح افغانستان

یک جنرال امریکایی می گوید که طالبان در شمال هلمند به سه گروه مختلف انشعاب کرده است.

ویلسن شوفنر، معاون ریاست روابط عامۀ ماموریت قاطع برای افغانستان، با ذکر این مطلب می گوید "تمام آن گروه ها از ملا اختر محمد منصور، رهبر جدید طالبان اطاعت نمی کنند."

این جنرال امریکایی به خبرنگاران در ایالات متحده گفت که انشعاب ایجاد شده در چند ماه اخیر "ممکن فرصت مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را فراهم کند" و از سوی به باور وی "خطر نفوذ گروه دولت اسلامی را در میان آن گروه ها نیز ایجاد کند."

هلمند، یکی از مراکز عمدۀ طالبان در سالهای اخیر خوانده شده که در این اواخر ولسوالی های مختلف آن ولایت شاهد شدت حملات آن گروه بوده است.

علی احمد جلالی، وزیر پیشین داخلۀ افغانستان با تایید "انشعاب طالبان" می گوید که طالبان نه تنها در هلمند، بلکه در بسیاری از نقاط آن کشور منشعب شده اند.

به باور آقای جلالی "تغییر در مسیر قدرت منطقه، تلاش برای پیداکردن حامی جدید توسط گروه های کاملاً متکی به پاکستان در گذشته و تلاش کشور های منطقه برای برقراری روابط با افراد منفرد" یک نوع تشنج داخلی را ایجاد کرده است.

آقای جلالی گفت: "این تشنج می تواند در برخی موارد مفید باشد، چرا که گروه ها را به میز مذاکره می تواند بکشاند و اما مشکل اینجاست که همۀ این گروه ها نمی توانند همزمان به میز مذاکره حضور یابند و حل قضیۀ سیاسی در افغانستان در نهایت می تواند به شکل تدریجی حل گردد."

آقای جلالی می افزاید که گروه دولت اسلامی در افغانستان آینده نداشته و تقریباً در داخل افغانستان به استثنای منطقۀ شینوار از بین رفته است، زیرا به باور وی قدرت و نفوذ داعش در شرق میانه تضعیف شده و این واقعیت رابطۀ نزدیک ضعف داعشی ها در افغانستان دارد.

رد انشعاب گروه طالبان

اما وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی، با رد "انشعاب میان گروه طالبان" می گوید که باوجود ایجاد اختلافات در آن گروه، طالبان در هلمند قوی تر شده اند.

آقای مژده می گوید "وقتی اینگونه تحلیل ها را می شنوم تعجب می کنم. اگر سه دستگی در اینجا وجود می داشت ما شاهد درگیری میان طالبان در این مناطق می بودیم حالانکه هر روز فشار بیشتری بر نیرو های امنیتی اعمال می شود."

این تحلیلگر سیاسی تاکید می کند که همچو "مطلبی را نشنیده و اگر حقیقت داشته باشد باید از سه رهبر سخن بگوییم حالانکه از آنان نامی برده نشده است."

آقای مژده می افزاید که طالبان پس از بیرون شدن نیرو های دولتی از موسی قلعه و نوزاد در آنجا مستقر شدند و از آن ولسوالی ها حملات خود را جانب ولسوالی سنگین هلمند آغاز کردند.

باوجود اظهارات آقای مژده در مورد "وحدت" گروه طالبان؛ پس از اعلام ملا اختر محمد منصور به حیث جانشین ملا محمد عمر، برخی از افراد طالبان افغان، رهبری وی را نپذیرفته و از رقیب وی به نام ملا رسول، حمایت خود را اعلام کردند.

چنانچه، درگیریها میان هواداران ملا اختر منصور و ملا محمد رسول در منطقه "فرمکان" ولسوالی شیندند هرات تلفات سنگینی را در پی داشت که رقم آن در هرات به 200 تن رسیده است.

تحلیلگران می گویند که اختلافات میان ملا منصور و ملا رسول جدی است.
تحلیلگران می گویند که اختلافات میان ملا منصور و ملا رسول جدی است.

موقف گیری دولت افغانستان

سوال ایجاد می شود که موضع گیری حکومت أفغانستان در این میان باید چگونه باشد، شاهد درگیری و تلفات و خسارات ساکنین محل باشد یا اینکه علیه همۀ گروه های انشعابی درگیر بجنگد؟

آقای جلالی می گوید مبارزه موثر علیه گروه های انشعابی طالبان و وادار کردن آنان به میز مذاکره مستلزم جدیدیت در کابل و همآهنگی میان نیرو های امنیتی افغانستان می باشد.

اما امین الله امرخیل، فرماندۀ امنیۀ ولایت غزنی این انشعاب را به نفع نیرو های امنیتی افغانستان دانسته می گوید " باید نیرو های امنیتی از این خلا نهایت استفاده را ببرد."

آقای امرخیل می گوید "اینگونه انشعاب ها در هلمند، ننگرهار، فراه و غزنی هم مشاهده شده است. هر قدریکه این نیرو ها انشعاب کنند به همان اندازه ضعیف می گردند و مبارزه علیه آن گروه ها برای نیرو های امنیتی افغان سهل تر می گردد."

آقای امرخیل به رادیوآشنا گفت که این گروه ها "توسط منابع استخباراتی منطقه شکل گرفته اند تا جنگ در افغانستان ادامه یابد."

تحلیلگران می گویند که در کنار اختلافات و درگیری های مسلحانه میان گروه های انشعابی طالبان، این گروه برای حفظ قدرت شان در محلات تحت کنترول؛ با تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش نیز در جنگ می باشند که جنگ های خونین در ولسوالی های شینوار و اچین ننگرهار مصداق این ادعا می باشد.

XS
SM
MD
LG