لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: هر مشکل با مداخلۀ نظامی حل نمی شود


اوباما: تهدید های امروزی از یک رهبری واحد القاعده سرچشمه نمی گیرد
اوباما: تهدید های امروزی از یک رهبری واحد القاعده سرچشمه نمی گیرد
رئیس جمهور ایالات متحده از کانگرس آن کشور خواست تا درخواست چند هزار میلیون دالری حکومت را برای مبارزه با دهشت افگنی، حمایت کند.

باراک اوباما هشدار داد که اگر منافع امریکایی ها به صورت مستقیم تهدید شود، ایالات متحده به طور یکجانبه دست به اقدام نظامی خواهد زد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، گفت که در اوایل امسال از تیم امنیت ملی خود خواست که برای ایجاد روابط با شرکای ایالات متحده، از آسیای جنوبی گرفته تا صحرای افریقا، پلانی را تهیه کنند.

رئیس جمهور امریکا ابراز داشت که از کانگرس می خواهد تا "از صندوق جدید مشارکت برای مبارزه با دهشت افگنی که به 5 میلیارد دالر می رسد، حمایت کند."

به باور آقای اوباما اینکار به امریکا اجازه می دهد تا کشور های متحدش را که در خط مقدم قرار دارند "در راستای آموزش و بلند بردن ظرفیت شان" کمک کند.

رئیس جمهور ایالا متحده همچنین گفت که این منابع به کشورش امکاناتی را فراهم خواهد کرد تا ماموریت های مختلف را در نقاط مختلف جهان، تمویل و تطبیق کند.

آقای اوباما آموزش نیرو های امنیتی در یمن، حمایت از نیرو های چندین ملیتی حافظ صلح در سومالیا، همکاری با متحدین اروپایی به منظور آموزش نیرو های گزمه در لیبیا و فراهم آوری تسهیلات برای عملیات فرانسه در مالی را در این زمره برشمرد.

جنگ های پر هزینۀ

جنگ های مستقیم و دوامدار به ویژه جنگ عراق و افغانستان بر علاوۀ هزینۀ گزاف انسانی، بار گران مالی را بر دوش ایالات متحده تحمیل کرده است.

آقای اوباما می گوید که بعد از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده بدون درک عواقب احتمالی، وارد جنگ های پرهزینه شده است. او تاکید کرد که هر مشکل راه حل نظامی ندارد.

اما به گفتۀ رئیس جمهور اوباما هرگاه منافع امریکایی ها به صورت مستقیم مورد تهدید قرار گیرد، ایالات متحده دست به اقدام نظامی می زند.

بارک اوباما می گوید در صورتیکه منافع اساسی امریکا تقاضا کند، زمانیکه مردم ما تهدید شود، وقتی معیشت مردم در خطر بیافتد، و امنیت متحدین این کشور در معرض خطر قرار داشته باشد "ایالات متحده از نیروی نظامی به صورت یکجانبه استفاده خواهد کرد."

رئیس جمهور امریکا گفت که نظریات بین المللی را در همچو موارد در نظر خواهد گرفت، اما امریکا هیچگاهی به خاطر حفاظت مردم، سرزمین و روش زندگی مردم خود، از کسی اجازه نخواهد گرفت.

آقای اوباما، اما افزود در صورتیکه نگرانی های جهانی وجود داشته باشد، ولی تهدید مستقیم متوجه امریکا نباشد، امریکا اقدام خواهد کرد، ولی نه به تنهایی.

رئیس جمهور امریکا می گوید"در عوض، به بسیج متحدین و شرکای خود برای عمل جمعی می پردازیم. باید از ابزاری به شمول دیپلوماسی، وضع تعزیرات، مراجعه به حقوق بین المللی استفاده کنیم و اگر ضرورت بود و موثر واقع می شد، دست به اقدام نظامی چندین جانبه خواهیم زد. "

تغیر ستراتیژی مبارزه با دهشت افگنی

آقای اوباما می گوید که دهشت افگنی هنوز هم بزرگترین تهدید ایالات متحده در داخل و خارج کشور است، ولی گفت که مداخله نظامی در هر کشور که به شبکه های دهشت افگن پناه داده است، نشان دهنده خامی است و چنین اقدام دوامدار نیست.

به باور آقای اوباما، ایالات متحده باید استراتیژی خود را برای مبارزه با دهشت افگنی تغییر دهد، "{البته} با استفاده از تجارب موفقیت آمیز و کمبودی ها در عراق و افغانستان، تا با کشور هایی که شبکه های دهشت افگنی در آنجا در جستجوی پایگاه استند، مشارکت موثر تر ایجاد کنیم."

آقای اوباما گفت که تهدید های امروزی از یک رهبری واحد القاعده سرچشمه نمی گیرد، بلکه از گروه های غیر متمرکز وابسته به شبکه القاعده و تندروان در کشور های مختلف با آجندا های مختلف منشأ می گیرد.

به گفتۀ آقای اوباما عدم انسجام رهبری القاعده زمینۀ حملات شبیه یازدهم سپتمبر را کاهش داده است، اما خطرات در برابر کارمندان امریکایی را افزایش بخشیده است.

رئیس جمهور امریکا می گوید"ما به استراتیژیی ضرورت داریم تا پاسخگوی تهدیدات پراگنده باشد، به گونه یی که دسترسی خود را بدون اعزام قوا افزایش بدهیم. "

آقای اوباما گفت، این روش در افغانستان عملی شده است و در همکاری با شرکای بین المللی، امریکا ضربۀ محکم به شبکه القاعده وارد کرده است.

رئیس جمهور امریکا گفت که ادامه چنین پیشرفت ها مربوط افغان ها می شود. آقای اوباما می گوید کاهش نیرو های رزمی آن کشور در افغانستان به ایالات متحده اجازه خواهد داد تا در برابر تهدیدات در حال ظهور در شرق میانه و شمال افریقا مبارزه کند
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG