لینک های دسترسی

Breaking News

به ناکامی مذاکرات هسته یی با ایران تمرکز نکنید - اوباما


بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده
بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده

آقای اوباما در اجلاس منطقه یی در پاناما گفت که کار در مورد توافق هسته یی با ایران جریان دارد و از منتقدان توافق هسته یی با ایران خواست تا صبور باشند و به ناکامی مذاکرات زیاد تمرکز نکنند.

آقای اوباما گفت "این موضوع را درک کرده نمی توانم که چرا هرکس با جدیت کار می کند تا ناکامی برنامه هسته یی با ایران را پیش بینی کند. به نظر می رسد که مخالفین توافق هسته یی به این فکر نیستند که ما چگونه می توانیم به یک توافق خوب دست یابیم."

رئیس جمهور ایالات متحده گفت نکته که او در مورد فکر می کند بسیار ساده است و آن اینکه انتظار باید کشید که توافق نهایی چگونه خواهد بود. آقای اوباما با تاکید گفت "اگر ما از توافق راضی نبودیم و توافق به گونه باشد جلو سلاح هسته یی ایران را گرفته نمی تواند، بعد ما آنرا امضا نخواهیم کرد."

آقای اوباما گفت که منتقدین توافق برنامه هسته یی ایران به عوض اینکه کار کنند تا توافق بهتر به دست بیاید، منتقدان جمهوری خواه، توافق را غرق می کنند.

رئیس ایالات متحده در ادامه سخنرانی اش در اجلاس منطقه یی که در پانامه برگزار شده است افزود که او هنوز هم به صورت کامل در مورد چارچوب توافق هسته یی با ایران، مثبت می اندیشد و چنین توافق بهترین راه برای جلو گیری از دستیابی ایران به سلاح هسته یی است.

قرار است که کمیته روابط خارجه سنای ایالات متحده در مورد توافق هسته یی با ایران بحث کند و به روز سه شنبه در مورد تعدیلات رای گیری را آغاز کند و کانگرس بخواهد تا حرف اش را د رمورد برنامه هسته یی ایران، بیان کند.

ماه گذشته، ۴۷ تن از سناتوران جمهوری خواه طی نامه به رهبر ایران فرستادند و در گفتند که در صورت توافق هسته یی میان ایران و ایالات متحده، توافق تا زمانی عملی خواهد بود که بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا است - نه بیشتر از آن.

جمهوریخواهان مخالف

جمهوریخواهان در مخالفت توافق هسته یی ایران تنها نیستند. بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل که متحد استراتیژیک ایالات متحده تلقی می گردد، مخالفت شدیدش را در برنامه هسته یی ایران، بیان کرده است.

ولی رئیس جمهور اوباما تاکید دارد که توافق سیاسی در مورد برنامه هسته یی ایران، بهترین گزینه است.

آقای اوباما گفت "صدراعظم اسراییل با جدیت مخالف توافق در مورد برنامه هسته یی ایران است. فکر می کنم که حرف اش بسیار واضح بیان کرده است. به تکرار گفته ام که گزینه دیگر به عوض توافق چه است که شما آن را پیشنهاد می کنید و فکر می کنند که آن گزینه احتمال دسترسی ایران را به سلاح هسته یی کمتر خواهد ساخت، ولی تا حال منتظرم تا پاسخ خوبی در مورد به دست بیاورم."

بعد از مذاکرات نفس گیر میان گروه پنج جمع یک در شهر لوزان سویس با دیپلومات های ارشد ایرانی، در اوایل ماه اپریل طرفین گفتگو های برنامه هسته یی ایران، اعلام کردند که آنان روی چارچوب توافق بالای برنامه هسته یی ایران، تفاهم کرده اند.

مذاکره کنندگان ایران و شش قدرت بزرگ جهان ضرب الاجل سی ام ماه جون را برای توافق نهایی برنامه هسته یی تهران تعیین کرده اند تا در این مدت زمان، اختلافات شان را بر طرف کنند. ولی آیت الله علی خامنه ای، رهبر روحانی ایران پنجشنبه گذشته گفت که اگر ضرب الاجل تمدید شد، جهان به آخر نمی رسد.

رئیس جمهور ایالات متحده، تفاهم میان امریکا و متحدین اش را با ایران، تاریخی عنوان کرده افزود که اگر این تفاهم به صورت کامل عملی گردد، از ساخت سلاح اتمی توسط ایران، جلوگیری خواهد کرد و به این ترتیب، جهان امن تر خواهد بود.

آقای اوباما گفت که توافق روی چارچوب برنامه هسته یی به گونۀ طراحی شده است که ایران از هر نوع فعالیت دست بر خواهد داشت که موجب دسترسی آن کشور به سلاح هسته یی گردد. به گفته رئیس جمهور ایالات متحده، توافق از دسترسی ایران به پلوتنویم که برای ساخت سلاح هسته یی ضروری است، جلوگیری می کند.

اما آقای اوباما همچنین گفته است که اگر ایران از توافق تخطی کرد، تعزیرات دو باره وضع خواهد شد.

در صورت توافق نهایی که بر اساس ضرب الاجل تعیین شده قرار است تا آخر ماه جون امسال به دست بیاید، تعزیرات اقتصادی که از سوی کشور های غربی وضع شده است، لغو خواهد شد. در عوض، برنامه هسته یی ایران به گونه محدود خواهد شد که تهران به سلاح هسته یی دست نیابد.

کشور های غربی می گویند که ایران در صدد دسترسی به سلاح هسته یی است، ادعای که از سوی تهران همواره رد شده است. مقامات ایران گفته اند که برنامه هسته یی ایران، فقط به مقاصد صلح آمیز است.

گزارش: مایکل بومن، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: خالد مفتون

XS
SM
MD
LG