لینک های دسترسی

Breaking News

القاعده پس از خروج امریکا در افغانستان - تحلیل


خروج نیرو های نظامی در اخیر ۲۰۱۴ آغاز می شود.
خروج نیرو های نظامی در اخیر ۲۰۱۴ آغاز می شود.
یک مقام پیشین وزارت دفاع امریکا هشدار داد که انگیزه های کمرنگ سیاسی قصر سفید در خصوص خروج سربازان امریکایی از افغانستان و فراتر از آن، خطرناک است.

مایکل ای شیهان، معاون پیشین وزارت دفاع امریکا، حضور نظامی عساکر امریکایی را برای ادامۀ جنگ با گروه القاعده که در مناطق قبایلی فعالیت دارند، ضروری می پندارد.

آقای شیهان در مجلس استماعیۀ کمیتۀ فرعی مبارزه با دهشت افگنی مجلس سنای امریکا گفت "وسوسۀ بزرگ در اداره باراک اوباما در مورد گزینه صفر و خروج تمام نیرو های امریکایی از افغانستان تا پایان دوره دوم کاری رئيس جمهور دیده می شود."

معاون پیشین وزارت دفاع امریکا می گوید که این امر می تواند یک اشتباه بزرگ باشد و "حملات آیندۀ القاعده از آن منطقه، امنیت امریکا را با خطر مواجه می کند."

دیوید سدنی که تا سال گذشته به صفت معاون وزیر دفاع امریکا در امور افغانستان، پاکستان و آسیای مرکزی ایفای وظیفه می کرد می گوید، تعبیر القاعده طوری است که تاریخ سالیان ۱۹۸۰ در افغانستان، با خروج نیرو های امریکایی از آن کشور تکرار می شود.

آقای سدنی به این باور است که افزایش موفقیت طالبان در افغانستان که در نهایت منجر به گسترش کنترول طالبان می شود "احتمالاً می تواند یک پیروزی بزرگ ستراتژیک برای القاعده و ایدئولوژی آنان باشد."

نحوۀ فعالیت القاعده در منطقه

در همین حال، تامس جوسلاین، عضو ارشد نهاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن به استناد مدارک به دست آمده در سال ۲۰۱۱ از مخفیگاه اسامه بن لادن در ایبت آباد پاکستان می گوید که گروه های دهشت افگن در شمال آن کشور مجهز شده و برای عملیات دهشت افگنی به افغانستان اعزام می شوند.

آقای جوسلاین می گوید که القاعده به صفت یک لشکر پنهانی در افغانستان فعالیت دارد که نیروی مقدماتی شبه نظامی آن گروه در منطقه می باشد.

جوسلاین می افزاید "القاعده تلاش می کند که میزان نفوذ خود را بر گروه های متحد خویش و سایر گروه ها پنهان نگهدارد. از این لحاظ مشکل است تا دامنه عملیات این گروه را در داخل افغانستان به طور مشخص دانست."

اما سید طیب جواد سفیر پیشین افغانستان در ایالات متحده به این باور است که در حال حاضر القاعده بیشتر از افغانستان در کشور های آشوبزده و ناآرام افریقایی فعال است، زیرا افغان ها به احیای مجدد آن گروه علاقمند نیستند.

به گفتۀ آقای جواد اگر توافقنامۀ امنیتی میان افغانستان و امریکا امضا نشود، احتمالاً القاعده، طالبان و سایر گروه های تندرودر افغانستان، به گونۀ دسته جمعی و منظم به فعالیت آغاز خواهند کرد.

اداره رئیس جمهور اوباما تا حال تصمیم نگرفته به چه تعداد نیروهای خود را پس از ۲۰۱۴ در افغانستان مستقر سازد اما تعهد کرده است که پس از ختم نقش محاربه یی نیرو ها در افغانستان، نقش حمایتی و آموزشی نیرو های امریکایی در افغانستان ادامه یابد.
XS
SM
MD
LG