لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا متعهد به خروج از افغانستان است - مقام امریکایی


یک مقام ارشد حکومت ایالات متحدۀ امریکا پس از گفتگوهای اخیر میان نمایندگان امریکا و اعضای گروه طالبان در قطر گفته است که واشنگتن به خروج نظامیان خود از افغانستان متعهد است.

رویترز مستقیماً از زبان این مقام نگشته است "البته که ما در صدد پایگاه دایمی نظامی در افغانستان نیستیم. هدف ما کمک برای تامین صلح در افغانستان است و خواستار مشارکت از نو تعریف شده با حکومتی در افغانستان استیم که پس از صلح رویکار می‌آید. می‌خواهیم میراث خوب از خود برجا بگذاریم".

در زمان حاضر حدود چهارده هزار نظامی امریکایی و بیش از هفت هزار نظامی دیگر کشورهای عضو ناتو در افغانستان مستقر است.

اما بدون آتش بس، به گفتۀ این مقام امریکایی، بحث خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان منتفی خواهد بود.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده نیز یکشنبه (۲۷ جنوری) در یک پیام تویتر نوشت "امریکا به تعقیب تلاش های صلح در افغانستان برای از جلوگیری از مبدل شدن این کشور به پناهگاه ‌های ترورستان و بیرون کشیدن نیروهایش، جدی است".

در چهارمین نشست میان زلمی خلیلزاد،فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان و نمایندگان طالبان در قطر که شش روز به درازا کشید، به گفتۀ آقای خلیلزاد "پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در مورد مسایل حیاتی" صورت گرفته است، اما وی افزوده است که هر گونه توافق نهایی، نیازمند یک "گفتگوی بین‌الافغانی" است.

با اینحال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان پس از دیدار با آقای خلیلزاد، دوشنبه (۲۸ جنوری) در خطابه‌ای به مردم افغانستان ضمن تاکید بر "صلح فوری ولی با تدبیر" از طالبان خواسته است که با دولت افغانستان "مذاکرات جدی" را آغاز کنند.

رییس جمهور افغانستان با اشاره به مشی مصالحۀ ملی داکتر نجیب الله، رییس جمهور پیشین افغانستان که ناکام شد و منجر به اقتدار مجاهدین و شعله ورشدن جنگ‌های داخلی شد، آن را فاجعه بار خواند و تاکید کرد که نباید چنین تجربه‌ای بار دیگر تکرار شود.

XS
SM
MD
LG