لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی را سناتوران امریکایی به گونۀ دیگر استقبال کردند


اکثریت سناتور های امریکای از رئیس جمهور ایالات متحده خواسته اند تا تحریم های شدیدتر و تهدید نظامی بیشتر را در پهلوی پیشنهاد گفت و شنود با ایران، روی برنامه هسته ای آن کشور زیر غور قرار دهد.

شصت و هفت سناتور جمهوری خواه و دموکرات در یک طی نامۀ رسمی به رئیس جمهور براک اوباما نوشته اند که با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، ایرانی ها مراتب نا رضایتی خود را از حکومت سابق و مشی خارجی آن بیان داشتند.

آن ها ابراز امیدواری کرده اند که نتایج غیر مترقبه این انتخابات، شاید آیت الله خامنه ای رهبر روحانی ایران را مجبور سازد تا تلاش ها را برای دسترسی به سلاح اتمی را متوقف کند.

اما این سناتوران تاکید کرده اند تا زمانی که شاهد کاهش چشمگیر فعالیت های هسته ای ایران باشند، ایالات متحده باید ضمن تلاش های دپلوماتیک، تحریم ها را شدت بخشیده و گزینه ها را برای کاربرد قوت نظامی تقویت کند.

تعهدات مخلصانه یا وقت تلفی؟

سناتوران امریکایی نوشته اند باوجود تعهد روحانی که مذاکرات پنج جمع یک را دوباره آغاز کند و در مورد برنامه هسته ای شفاف باشد، ایران قبلاً هم از این گونه وعده ها داده بود و هدف آن فقط وقت تلفی است.

در نامه از ادامه نصب و مقیاس بزرگ سنتریفیوج های پیشرفته در ایران و اینکه آنکشور به زودی قادر به تولید یورانیوم به سطح استفاده در سلاح اتمی می باشد، یاد شده است.

سناتوران از رئیس جمهور اوباما تقاضا کرده اند تا به اسرع وقت، آمادگی تهران را به طور جدی برای مذاکره تشخیص کنند. به گفتۀ آنها، ایران باید درک کنند که زمان برای دپلوماسی نزدیک به پایان است.

این گروه سناتوران از آقای اوباما درخواست کردند تا خواهان حرکت جدی و فوری از جانب ایران شود تا ایران به سرعت نصب سنترفیوج های خود را متوقف کرده و بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، موافقت خود را برای انتقال یورانیوم غنی شده به سطح ۲۰ در صد به خارج ابراز کند.

سناتوران امریکایی در نامه به رئیس جمهور اوباما همنظری خود را با او در اینکه ایران نباید مجهز به سلاح اتمی باشد، ابراز داشته و نگاشته اند که از تلاش های آقای اوباما برای حل و فصل فوری مهمترین چالش امنیت بین المللی، حمایت کامل خواهند کرد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG