لینک های دسترسی

Breaking News

مشارکت امنیتی میان امریکا، امارات و بحرین 


ایالات متحده در یک اقدام عمدهٔ سیاست خارجی، امارات متحدهٔ عرب و بحرین را شرکا عمدهٔ ستراتیژیک این کشور اعلام کرد.

قصر سفید دیروز با نشر اعلامیه‌ای گفت که این دو کشور از این پس "شرکا عمدهٔ امنیتی" ایالات متحده استند.

قصر سفید گفته است که با این اقدام، این کشورها مشارکت استثنایی ایالات متحده را می‌پذیرند و از هزاران نظامی امریکا میزبانی کرده و به مبارزه با خشونت‌های افراطگرایی در سراسر منطقه متعهد اند.

در این اعلامیه آمده است که این دو کشور در طول ۳۰ سال گذشته در ایتلاف‌های متعدد به رهبری ایالات متحده سهم گرفته اند.

قصر سفید به رهبری دونالد ترمپ که فقط چهار روز دیگر زمام امور را در دست دارد گفته است که این تصمیم نشاندهندهٔ سطح جدید مشارکت میان ایالات متحده، امارات و بحرین بوده و از یک تعهد پایدار در همکاری های امنیتی و اقتصادی نمایندگی می‌کند.

امارات متحدهٔ عرب و بحرین، دو کشور عربی اند که چهار ماه پیش به میانجی‌گری ایالات متحده توافق عادی سازی روابط با اسراییل (توافقات ابراهیم) را در قصر سفید امضا کردند.

با آنهم، واضح نیست که جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده که قرار است به تاریخ ۲۰ جنوری زمام کشور را بر عهده بگیرد، در این خصوص چه اقدامی را روی دست خواهد گرفت.

با آنکه هنوز معلومات بیشتر در رابطه به این مشارکت امنیتی داده نشده است، اما این در حالی صورت می‌گیرد که روابط ایالات متحده با ایران که بیشتر کشور‌های عربی آنرا رقیب منطقوی خویش می‌دانند، تیره شده است.

کشورهای خلیج تلاش دارند که در قرابت با ایالات متحده در آوردن فشارها بر ایران شریک شوند به حدی که چندی پیش عربستان سعودی گفت که یگانه راه بسوی یک توافق پایدار هسته‌ای با ایران، مشوره کامل با کشورهای خلیج است.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا گفته بود که اگر ایران به اجرای دقیق توافقنامۀ هسته‌ای بازگردد، امریکا نیز به عنوان نقطه‌‌ای برای شروع مذاکرات بعدی، برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آن ملحق می‌شود.

XS
SM
MD
LG