لینک های دسترسی

Breaking News

تمایل پاکستان برای نزدیکی با اداره ترمپ


یک مقام ارشد پاکستانی اشاراتی دارد مبنی بر این که حکومتش آماده است تا با اداره دونالد ترمپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده در مورد شکیل افریدی، که به خاطر کمک به امریکا در ردیابی اسامه بن لادن کمک کرده بود و در زندان در پاکستان میباشد، مذاکره کند.

طارق فاطمی، دستیار صدراعظم پاکستان در امور مشی خارجی در صحبت با تلویزیون جیوی پاکستان گفت: "ما به این موضوع در دایره سیستم عدلی خود، اجرات خواهیم کرد، اما در عین زمان ما نمی خواهیم که این مساله باعث خراشیدگی روابط با کسی گردد. این هدف اجراات قانونی ما نیست."

آقای فاطمی این سخنان را بعد از نشر گزارش های از فشار های جدید بر پاکستان، از جانب حکومت دونالد ترمپ، برای رهایی داکتر افریدی بیان کرد.

فاطمی با رد این گزارش ها گفت که موضوع رهایی افریدی، در مباحثاتی که حکومت پاکستان تا حال با اداره رئیس جمهور ترمپ داشته است اصلاً مطرح نشده است.

افتخار حسین، همکار ما در سرویس دیوه صدای امریکا میگوید به گفته مقام های امریکایی و صحبت های سری بین پاکستان و حکومت جدید امریکا، افریدی شاید تا ماه می سال جاری از بند رها شود.

اما آقای حسین میگوید وضعیت در عمل کاملاً متفاوت است: "اما آنچه از خانواده و وکیل مدافع شکیل افریدی شنیده ایم این است که کارت هویت خانم، فرزندان و برادر او ضبط شده و دوباره تمدید نگردیده است. همچنان در این اواخر، مقام های حکومت پاکستان به پارلمان گفته اند که افریدی نه آزاد خواهد شد و نه به کس دیگری سپرده خواهد شد."

آقای حسین گفت که هیچ کس بیشتر از این آگاهی ندارد زیرا در همچو موارد اکثر اردو و ادارات استخبارات پاکستان، تصمیم گیرنده نهایی میباشند. اما آقای افتخار به عنوان یک گزارشگر به این باور است که حتی اگر افریدی آزاد هم شود، حکومت پاکستان با واکنش شدید تندروان اسلامی، مواجه خواهد شد.

وعده ترمپ

این در حالیست که دونالد ترمپ، در مبارزات انتخاباتی خود وعده کرده بود که در صورت پیروزی، شکیل افریدی را از بند رها خواهد کرد. به گفته دستیاران آقای ترمپ این یکی از موضوعاتی است که در اجندای رئیس جمهور جدید امریکا قرار دارد و در صحبت با مقام های پاکستانی مطرح خواهد شد.

دستیار صدراعظم پاکستان در امور مشی خارجی تائید کرد که حکومت قبلی امریکا به رهبری باراک اوباما، خواهان رهایی افریدی از بند شده بود اما "ماهرانه" به آنان گفته شد که این مرد یک تبعه پاکستان است که از قوانین کشور تخطی کرده است و بر آن اساس با او رفتار خواهد شد.

از این داکتر پاکستانی که با راه اندازی یک کمپاین تقلبی واکسین قادر به گرفتن DNA اسامه بن لادن شده و آن را در اختیار اداره استخبارات ملی امریکا یا CIA قرار داد، در امریکا به عنوان یک قهرمان یاد میشود. تثبیت هویت بن لادن و محل سکونت او در شهر ایبت آباد پاکستان، در ماه می سال ۲۰۱۱ منجر به حمله نیرو های ویژه امریکایی به خانه رهبر القاعده و کشته شدن او گردید.

فاطمی میگوید شاید اقدامات افریدی بر اساس ارزیابی یک کشور سوم، برایشان موثر بوده است، اما تحت قوانین حاکم در پاکستان، قضیه به این شکل نیست.

راه اندازی کمپاین جعلی واکسین توسط شکیل افریدی، عکس العمل شدیدی را در پاکستان در قبال داشته و بسیاری از برنامه های صحی بین المللی در آن کشور را وادار به توقف کرد.

فاطمی همچنان این گزارش ها را رد کرد که اداره ترمپ قصد دارد پاکستان را در جمع کشور های شامل کند که اتباع آن با محدودیت سفر به امریکا مواجه میباشند. این مشاور ارشد صدراعظم پاکستان، که قبل از مراسم تحلیف دونالد ترمپ به واشنگتن سفر کرده بود، مباحثات خود را با اداره جدید سازنده عنوان کرد.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG