لینک های دسترسی

Breaking News

مشی اداره ترمپ در قبال پاکستان


هشت سال قبل، زمانی که اداره باراک اوباما کارش را آغاز کرد، تصور می کرد که شاید بتواند با همکاری با پاکستان، آن کشور را وادار سازد که مشی های عمده اش را تغییر دهد.

اما قرار گزارشی که هدسن انستیتوت مستقر در واشنگتن به نشر رسانیده است، پاکستان پالیسی های خود را در قبال شماری از گروه های تندرو مستقر در آن کشور که با نیرو های افغان و ائتلاف بین المللی در افغانستان می جنگند، به هیچ وجه تغییر نداده است.

در این گزارش که تحت عنوان "یک روش جدید ایالات متحده برای پاکستان" عنوان شده است نویسنده گان آن که حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان در امریکا و لیزا کرتیس تحلیلگر امور منطقه میباشند گفته اند که اداره دونالد ترمپ باید از روش تطبیق کمک با شرایط، بدون قطع ارتباط با پاکستان به پیش آید.

حتی جنرال مک ماستر، مشاور امنیت ملی قصر سفید نیز قبل از مسافرتش به افغانستان و پاکستان در ماه قبل گفته بود که برای سال ها همه امیدوار بودند که رهبران پاکستان این را درک کنند که سرکوبی گروه های که در سابق پیگیری نشده اند، به نفع آن کشور است. مک ماستر در سفر خود به افغانستان گفت که بهترین راه برای حفظ منافع پاکستان در افغانستان و دیگر مناطق، استفاده از دیپلوماسی است نه اینکه از طریق جنگ های نیابتی به این مقصد برسند.

جنرال مک ماستر مشاور امنیت ملی قصر سفید با همتای پاکستانی اش سرتاج عزیز
جنرال مک ماستر مشاور امنیت ملی قصر سفید با همتای پاکستانی اش سرتاج عزیز

ستیفن بِدل، تحلیگر ارشد در شورای روابط خارجی می گوید هر قدر امیدوار بود که پاکستان حمایت خود را از طالبان قطع کند، ویا از بازی دوگانه خود دست کشد، بی فایده است زیرا پاکستان اول منافع خود را در صدر قرار میدهد بعد منافع غربی ها را.

ستیفن بِدل گفت "امکان قطع شدن حمایت پاکستان از طالبان، صفر است. پاکستان هراس دارد که در صورت سقوط حکومت در کابل و یا رویکار آمدن حکومتی در افغانستان که خصمانه با اسلام آباد رفتار کند، تهدیدی متوجه پاکستان است."

آقای بِدل، می گوید نگرانی دیگر پاکستان در صورت بی ثبات شدن افغانستان این است که مبادا طالبان پاکستانی در آن طرف سرحد مستقر شده و حملات شان را علیه حکومت پاکستان ادامه دهند.

طی یک دهه اخیر به ده ها هزار پاکستانی در اثر حملات تحریک طالبان در پاکستان کشته شده اند.

ملا فضل الله رهبر این گروه گفته بود که تا زمان انفاذ شریعت اسلامی درسراسرپاکستان به مبارزۀ مسلحانه ادامه خواهند داد.

در گزارش هدسن انستیتوت آمده است که برای جلوگیری از بی ثبات شدن افغانستان، جلوگیری از مبدل شدن دوباره افغانستان به یک پناه گاه امن برای دهشت افگنان و جلوگیری از مناقشه نظامی بین هند و پاکستان، که همه آن تهدیدی برای امنیت ملی امریکا محسوب میشود، اداره دونالد ترمپ باید پالیسی امریکا در قبال پاکستان را به بررسی گیرد.

یکی از نویسنده گان این گزارش لیزا کرتیس، حال به شورای امنیت قصر سفید پیوسته است و معلوم شود که این تحلیگر با تجربه که درک کاملی از اوضاع در افغانستان و پاکستان دارد آیا میتواند مشی های امریکا در قبال پاکستان را تغییر دهد؟

مایکل اوهنلن، تحلیلگر ارشد در انستیتوت بروکینگس می گوید گروه های تندروی که بین افغانستان و پاکستان در تردد استند و حملات را در دوس وی مرز ها انجام میدهند تهدیدی برای تمام منطقه میباشند.

مایکل اوهنلن گفت " واضح است که رئیس جمهور ترمپ نگران تهدیدات علیه امریکا از جانب گروه های جهادی، القاعده، داعش است که مرز ها را نمی شناسند. اگر فراتر بنگریم، گروه های مستقر در افغانستان و پاکستان جناح شرقی دهشت افگنان فراملیتی اند که از جنوب آسیا، تا سومالیا، مالی، لیبیا، سوریه، عراق و یمن و دیگر مناطق را پرآشوب ساخته اند. به همین علت مبارزه علیه این تهدید در جمع اولویت های اداره ترمپ محسوب میشود."

اوهنلن می گوید امکان زیاد دارد با ارتباطی که افغانستان و پاکستان در امور امنیتی منطقه دارند، یک نماینده ویژه برای هر دو کشور مانند سابق، تعیین شود. اما تا حال دفتر نماینده ویژه حکومت امریکا برای أفغانستان و پاکستان در وزارت خارجه ایالات متحده توسط یک سرپرست اداره میشود.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG