لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش پنج در صدی خشونت علیه زنان افغان


اسید پاشی یکی از انواع خشونت است که در افغانستان صورت می گیرد.
اسید پاشی یکی از انواع خشونت است که در افغانستان صورت می گیرد.

مقامات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند که آمار به دست آمده نشان می دهد که خشونت در برابر زنان افغان در شش ماه اول، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تا پنج درصد افزایش یافته است.

این کمیسیون همچنین گفته است که یکی از عوامل عمدۀ افزایش خشونت‌ها، عدم حاکمیت قانون و حاکم‌ب ودن زورمندان محلی در مناطق دور دست است.

در همین حال، وزارت امور زنان در شش ماه اول امسال، بیش از ۱۲۳۵قضیۀ خشونت بر زنان را به ثبت رسانیده است.

داستان یک قربانی خشونت

زلفیه شانزده ساله یکی از قربانیان خشونت بر زنان است. او با یکی از زورمندان محلی در ولایت سمنگان نامزد شده است. اما این نامزدی به رضایت زلفیه صورت نگرفته، بلکه پدرش تحت فشار زورمندان مجبور شده تا او را نامزد کند.

زلفیه می‌گوید در شهر مزار شریف مصروف آموزش بود، زمانی که از نامزدی‌اش با خبر شد، با این موضوع مخالفت کرد و این مخالفت سبب شد تا زندگی عادی اش با دشواری های زیاد مواجه شود.

خانم زلفیه در مورد نامزادی اش گفت: "این را رد کردم، گفتم من نمی‌گیرم. آنها آدم‌های زورمند اند. یک شب آمدند به خانۀ ما حمله کردند، ده تا دوازده نفر بودند. با طالبان دست داشتند و پدر و مادر مرا لت کردند. من را همرای خودشان بردند در ساحۀ طالب، در مسیر راه همان شب بالای من تجاوز کردند. بعد از آن الاشه ام شکستاندند، سه مرمی در دست چپم زدند. یک هفته در همانجام ماندیم."

زلفیه که هنوز هم از بابت این خشونت رنج می برد، می گوید که او تلاش کرد تا با خانوادۀ مردی که او را پس از اختطاف مورد تجاوز قرار داد، صحبت کند، اما تا حال موفق نشده است. زلفیه می‌گوید، پدرش زمین‌های شان را فروخت و او را برای تداوی به هند برد.

زلفیه، یکی از قربانیان خشونت
زلفیه، یکی از قربانیان خشونت

افزایش آمار خشونت علیه زنان

این در حالیست که کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش آمار خشونت در سال‌ های اخیر، ابراز نگرانی کرده است. ارقام خشونت در برابر زنان در این کمیسیون، بیش از پنج هزار قضیه را نشان می‌دهد.

لطیفه سلطانی، مسوول بخش حمایتی زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در صحبت با صدای امریکا گفت که خشونت فزیکی که شامل لت و کوب و قتل می‌شود، بیشترین نوع خشونت بر ضد زنان تشکیل می دهد.

به باور خانم سلطانی، دلیل افزایش آمار خشونت در برابر زنان، غفلت در پیگیری قضایای خشونت و سهل‌انگاری حکومت‌های محلی در دستگیری عاملان خشونت علیه زنان می‌باشد.

خانم سلطانی افزود: "نگرانی ما از این است که حادترین موارد خشونت هنوز کاهش نیافته و ما شاهد قتل و تجاوز بر زنان در گوشه و کنار افغانستان استیم و این احتمالاً روز به روز افزایش خواهد یافت. ادامه خشونت به امنیت و میزان حاکمیت قانون بستگی دارد. اما چیزی که برای ما واقعاً نگران‌کننده است، عدم پیگیری چنین قضایا است که به صورت جدی از جانب حکومت‌های محلی افغانستان پیگری نمی‌شود."

بر بنیاد آنچه کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید در کابل، بلخ، هرات و جلال آباد شماری زنان شکایت‌کننده زیاد بوده اند. اما مواد حاد خشونت علیه زنان در ویالات غور، تخار، فاریاب، سمنگان، جوزجان، گردیز و پکتیکا بیشتر بوده است.

از سوی هم وزارت امور زنان ۲۲۹ قضیه را در کابل، و ۱۲۳۵قضیۀ خشونت علیه زنان را درولایات به ثبت رسانیده است، اما این وزارت در مورد کاهش یا افزایش موارد خشونت چیزی نمی‌گوید.

تلاش کردیم تا در مورد خشونت علیه زنان از وزارت داخله معلومات به دست بیاوریم که تا چه تعداد عاملان قضایا را دستگیر و به سارنوالی کشور معرفی کرده است، اما موفق نشدیم.

باقی سمندر، فعال جامعۀ مدنی، در صحبت با صدای امریکا گفت، تا زمانی که حاکمیت قانون به میان نیاید، شمار خشونت‌ها علیه زنان رو به افزایش خواهد بود.

آقای سمندر همچنین می گوید که در جامعه مرد سالار ، بدون شک زن ستیزه وجود دارد و در نبود قانون و یا عدم تطبیق قانون، مجرمین به عدالت کشیده نمی شوند. آقای سمندر، موجودیت افراد فاسد را در ادارات تطبیق قانون نیز یکی از عوامل تلقی می کند که موجب افزایش خشونت علیه زنان شده است.

بر بنیاد آمار محکمۀ اختصاصی منع خشونت بر زنان که در ماه حوت سال ۱۳۹۴ خورشیدی ارائه شد، در جریان شش سال گذشته از مجموعۀ ۹۵۰۰ دوسیه خشونت در برابر زنان به شمول ۸۲۶ قضیه قتل، تا آخر سال ۱۳۹۴خورشیدی، به پنج هزار قضیه رسیده‌گی شده است.

روز گذشته رئیس جمهور غنی در نشست مشترک خبری با وزیر دفاع امریکا پذیرفت که جنگ و ناامنی سبب شده است که حکومت به حقوق زنان و اطفال رسیدهگی نتواند، اما تعهد کرد تا به تمام این مسایل به تدریج رسیدهگی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG