لینک های دسترسی

Breaking News

دوز تقویتی واکسین کووید۱۹؛ نتایج مطالعات و رویکرد کشورهای مختلف


در پی افزایش موارد ابتلا به کروناویروس در جهان، به ویژه پس از شیوع شکل به شدت ساری دلتای این ویروس، بسیاری از کشورها زرق دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ را به جمعیت مسن و آسیب‌پذیر خود آغاز کرده‌اند.

دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ به سیستم ایمنی بدن یادآوری می‌کند که چطور با کروناویروس مقابله کند.

گروه مشورتی سازمان جهانی صحت توصیه کرده است که افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند - از جمله کسانی که پیوند عضو داشته‌اند - دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ را تزریق کنند.

این گروه همچنین به افراد مسن‌تر از ۶۰ سال که واکسین‌های چینی سینوفارم و سینووک گرفته اند، توصیه کرده است که نظر به واکسین‌های قابل دسترس در کشورشان، دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ را دریافت کنند.

رویکرد مختلف کشورها

اسراییل از نخستین کشورهایی بود که تزریق دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ را به تمامی افراد بالای ۱۲ سال، عمدتاً با واکسین شرکت فایزر، ارایه کرد و اکنون نیم جمعیت آن کشور دوز تقویتی واکسین را دریافت کرده اند.

قبرس نیز که حدود ۸۰ درصد از بزرگسالان خود را به گونۀ کامل واکسین کرده است، اعلام کرد که دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ را به تمامی افراد ۱۸ سال به بالا ارایه خواهد کرد و تنها شرط تزریق دوز تقویتی را، سپری شدن شش ماه از زمان دریافت دوز دوم دانسته است.

بحرین، امارات متحدۀ عرب و ترکیه نیز واکسین فایزر را به عنوان دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ انتخاب کرده‌اند. در ایران، به دلیل وارد نشدن واکسین‌های امریکایی، گزینه‌های تزریق دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ محدود است.

نتایج مطالعات

مطالعه‌ای در سویدن که نتایج آن در مجلۀ طبی لنست نشر شده، نشان داده است که دو دوز واکسین استرازنیکا، ۵۰ درصد از بیماری دارای علایم را پیشگیری کرده است، اما زمانی که واکسین فایزر به صفت دوز تقویتی تطبیق شده است، این اثربخشی در پیشگیری از بیماری دارای علایم به ۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است. همینطور زمانی که واکسین مودرنا به عنوان دوز سوم انتخاب شد، این اثربخشی به ۷۹ درصد رسید.

نتیجه مطالعه‌ دیگری بر اساس یافته‌های واقعی در چلی نشان داده است که تجویز واکسین فایزر یا استرازنکا به عنوان دوز تقویتی واکسین کووید۱۹، در افرادی که دو دوز واکسین چینی "سینووک" را گرفته‌اند، موثرتر از تزریق سه دوز سینووک بوده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که میزان اثربخشی در پیشگیری از ابتلا در افرادی که دو دوز سینووک دریافته بودند پس از تزریق فایزر به عنوان دوز تقویتی واکسین کووید۱۹، حدود ۹۳ درصد و پس از تزریق واکسین استرازنیکا، ۷۱ درصد افزایش پیدا کرد.

ایالات متحدۀ امریکا به شهروندان این کشور سه گزینۀ واکسین‌های فایزر، مودرنا و جانسن اند جانسن را به عنوان دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ داده است.

با اینحال، در امریکا تنها یک مطالعه بر روی ترکیب واکسین‌ها انجام شده است و تمرکز آن، بیشتر بر روی ایمنی و اثربخشی بوده است. از همین رو، هنوز قطعاً نمی‌توان گفت کدام ترکیب، بیشترین واکنش ایمنی را در افراد ایجاد می‌کند.

روی‌همرفته، بیشتر کارشناسان صحی تزریق دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ را به افراد سالمند، گروه‌های آسیب‌پذیر و یا کسانی که در صورت ابتلا به کووید۱۹ با خطر بیشتری روبرو اند و یا به دلیل شغل شان بیشتر معروض به خطر اند،توصیه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG