لینک های دسترسی

Breaking News

آنچه در مورد آخرین تحولات تنش روسیه و اوکراین می دانیم


 تصویر ماهواره‌ای قوای روسی در نزدیکی یلسک، بلاروس؛ مسکو قوای خود را برای تمرینات نظامی مشترک از سایبریا و شرق دور به بلاروس اعزام کرده است
تصویر ماهواره‌ای قوای روسی در نزدیکی یلسک، بلاروس؛ مسکو قوای خود را برای تمرینات نظامی مشترک از سایبریا و شرق دور به بلاروس اعزام کرده است

جیک سولیوان،‌ مشاور امنیت ملی رییس جمهور امریکا، روز یکشنبه ششم فبروری‌ ( ۱۷ دلو) گفت که حملهٔ نظامی روسیه بر اوکراین "ممکن هر لحظه اتفاق بی‌افتد."

آقای سولیوان در مصاحبه‌ای با تلویزیون ABC امریکا گفته است که ایالات متحده برای "هرگونه اقدام روسیه آماده" است.

مقامات ایالات متحده گفته اند که روسیه دست کم ۷۰ در صد نیروی لازمی نظامی را که برای تهاجم بر اوکراین نیاز است، در مرزهای آن کشور با اوکراین مستقر کرده است.

در همین حال، شماری از تحلیلگران گفته اند که اگر روسیه بر اوکراین حمله کند، تا ۵۰ هزار نفر کشته و زخمی خواهد شد. این تحلیلگران همچنین گفته اند که حملهٔ احتمالی روسیه ممکن تا پنج میلیون شهروندان اوکراین را مجبور به ترک کشورش‌شان کند، وضعیتی که موجب بحران بشری در اروپا خواهد شد.

روسیه دو طیارهٔ بم افگن را که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد و جت‌های جنگی موسوم به Su-30SM ساخت آن کشور را برای تمرینات نظامی به بلاروس اعزام کرده است. این تمرینات نظامی برای چهار ساعت ادامه داشت و این سومین تمرینات نظامی روسیه و بلاروس در یک ماه گذشته به شمار می رود.

در همین حال،‌ امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، روز دوشنبه هفتم فبروری (۱۸ دلو) به مسکو و روز سه شنبه هشتم فبروری به کیف، پایتخت اوکراین، سفر خواهد کرد.

در عین حال،اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، به تاریخ ۱۴ فبروری نخست به کیف و سپس به تاریخ ۱۵ فبروری به مسکو سفر می‌کند.

هدف سفر رهبران فرانسه و آلمان به روسیه و اوکراین ملاقات با رهبران دو کشور برای کاهش تنش روزافزون از احتمال حملهٔ روسیه بر اوکراین خوانده شده است.

تنش میان کشور‌های غربی و روسیه پس از آن در ماه‌های اخیر شدت گرفت که روسیه ۱۳۰ هزار نیروی خود را در مرز اوکراین مستقر کرده است.

کشور‌های غربی از روسیه خواسته اند تا نیرو و تسلیحات خود را از مرز اوکراین عقب بکشد، در حالیکه مسکو از ناتو خواسته است تا عملیات خود را در اروپای شرقی و مرکزی کاهش بدهد.

روسیه همچنین از کشور‌های غربی خواسته است تا اوکراین را به عضویت ناتو یا پیمان اتلانتیک شمالی نپذیرد، تقاضایی که ایالات متحده آنرا رد کرده و گفته است که چنین خواست، قابل بحث نیست.

XS
SM
MD
LG