لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان، تهدید جدی برای محو پولیو در جهان


امسال تا اکنون ۷۴ مورد جدید پولیو ثبت شده است که ۵۹ مورد آن تنها به پاکستان نسبت داده می شود.
امسال تا اکنون ۷۴ مورد جدید پولیو ثبت شده است که ۵۹ مورد آن تنها به پاکستان نسبت داده می شود.

سازمان جهانی صحت انتشار پولیو را به مثابۀ اضطرار بین المللی صحت عامه اعلام کرد. این ادارۀ جهانی برای جلوگیری از انتشار ویروس پولیو در جهان، محدودیت های سیر و سفر را بر کشور های چون پاکستان، کامرون و سوریه که پولیو در آن شایع است، وضع کرده است.

پولیو بیماری شایع در افغانستان، پاکستان و نایجریا است. اما این بیماری فلج کننده به تازگی در کامرون، گینه استوایی، اتیوپیا، عراق، اسرائیل، سومالیا و سوریه ظهور دوباره پیدا کرده است.

کمیتۀ اضطرار سازمان جهانی صحت انتشار جهانی پولیو را در سال روان ناهنجار خوانده و هشدار داده است که صدور ویروس وحشی پولیو از یک کشور به کشور دیگر تهدید جدی صحت عامه در جهان بوده و باید بی درنگ متوقف شود.

بروس ایلوارد، معاون سازمان جهانی صحت می گوید که وضعیت به گونۀ ویژه جدی است، زیرا مصابیت های جدید پولیو بین ماه های جنوری تا اپریل صورت گرفته است، هرچند در این فصل بیماری پولیو کندترین انتشار را می داشته باشد.

آقای ایلوارد گفت "اگر وضعیت سر از امروز تغییر نخورد و ماه اپریل ۲۰۱۴ به این منوال ادامه یابد به ناکامی در ریشه کن ساختن یکی از جدی ترین بیماری های قابل پیشگیری در جهان منجر خواهد شد."

سازمان جهانی صحت در سال ۱۹۸۸ مبارزۀ جهانی برای ریشه کن ساختن پولیو را آغاز کرد. در آن زمان ۳۵۰ هزار مورد پولیو در جهان ثبت شده بود، اما سال گذشته شمار واقعات این بیماری به ۴۱۷ مورد می رسید.

پاکستان و آمار بلند پولیو

پبر اساس آمار سازمان جهانی صحت، از آغاز سال روان تا کنون ۷۴ مورد جدید پولیو ثبت شده است که ۵۹ مورد آن تنها به پاکستان نسبت داده می شود.

سایره افضل ترار، وزیر صحت پاکستان از تدابیر جدی حکومت برای تطبیق واکسین خبر می دهد. او می گوید که در خصوص انتشار جهانی پولیو، حکومت پاکستان مسوولیت بین المللی خود را مد نظر دارد.

ترار می گوید که از این پس هر پاکستانی، پیش از خروج از آن کشور باید واکسین پولیو را دریافت کرده باشد.

داکر ایلوارد می گوید که پاکستان، کامرون و سوریه بزرگترین خطر برای صدور ویروس وحشی پولیو در سال ۲۰۱۴ است.

ایلوارد می افزاید کمیتۀ اضطرار سازمان جهانی صحت برای جلوگیری از این وضعیت سلسله سفارشاتی را ارایه کرده است.

در این میان، کودکان زیر سن پنج سال ساکن در کشور های میزبان پولیو و کسانیکه برای دراز مدت در این کشور ها رفت و برگشت دارند، باید در میان چهار هفته تا یک سال پیش از سفر به کشور های دیگر، واکسین معافیت در برابر پولیو را دریافت کنند. همچنان این افراد باید پیش از سفر به خارج گواهینامۀ رسمی معافیت در برابر پولیو را با خود داشته باشند.

به دلیل شورشگری طالبان و حملات مرگبار آن گروه بر کارمندان تطبیق واکسین پولیو، تلاش ها برای محو این بیماری در پاکستان با پسگرد مواجه شده و انتشار ویروس همچنان ادامه داشته است.

صدر اعظم پاکستان از قوای نظامی آن کشور خواسته است تا کارمندان واکسیناسیون را به ویژه در مناطق پر آشوب شمالغرب آن کشور محافظت کند.

نیما سعید عابد، مسوول سازمان جهانی صحت در پاکستان می گوید، با آنکه سفارشات این اداره از نظر قانونی الزامی نیست، اما ثقلت زیادی دارد.

عابد گفت انتظارات طوری است که اکثر کشور ها این سفارشات را تطبیق خواهند کرد، اما این بستگی به تصمیم کشور های عضو دارد که چنین می کنند یا نه. فکر نکنم که کشور های عضو سازمان جهانی صحت این سفارشات را از نظر بیاندازند.

سازمان جهان صحت می گوید که سوریه پس از ۱۴ سال عاری بودن از پولیو، بار دیگر از پاکستان این ویروس را دریافت کرده است.

سازمان های امدادرسان با مشکلات فراوان، کمپاین های محو پولیو را در داخل آن کشور جنگزده به راه انداخته اند.

مزیدبر آن، کودکان مهاجر سوری هنگام عبور از مرز های سوریه به کشور های همسایه، واکسین می شوند.

کمیتۀ اضطرار سازمان جهانی صحت سه ماه بعد بار دیگر تشکیل جلسه داده و وضعیت را دوباره بررسی خواهد کرد.

در صورتیکه سفارشات آن سازمان نتایج متوقعه را به بار نیاورده باشد، به گفتۀ مقام های صحی سایر اقدامات سختگیرانه رویدست گرفته خواهد شد تا از انتشار بیشتر ویروس پولیو در جهان جلوگیری شود.

گزارش: شارون بن، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG