لینک های دسترسی

Breaking News

فرصت فوق‌العاده برای محو پولیو در افغانستان وجود دارد – سازمان جهانی صحت


سازمان جهانی صحت می‌گوید که شمار واقعات فلج کودکان (پولیو) در پایین‌ترین سطح خود در افغانستان رسیده و افزوده است که در حال حاضر، فرصت فوق‌العاده‌ برای محو این بیماری در این کشور وجود دارد.

این سازمان ناوقت روز دوشنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) در گزارشی گفت که برنامۀ مبارزه با فلج کودکان در یک سال گذشته دستاوردهای مهمی در بخش محو پولیو در افغانستان داشته است.

بر اساس معلومات این سازمان، در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۶ مورد پولیو در افغانستان ثبت شده بود و همچنان این آمار در سال ۲۰۲۱ به چهار مورد کاهش یافت. سازمان جهانی صحت تاکید کرده که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون، تنها یک واقعۀ پولیو در این کشور ثبت شده است.

اخیراً وزارت صحت حکومت طالبان گفت که از آغاز سال جاری میلادی تا کنون، شش دور کمپاین سرتاسری واکسین پولیو در این کشور راه‌اندازی شده که این کمپاین‌ها، نتیجۀ خوبی در کنترول گردش ویروس پولیو داشته اند.

آخرین کمپاین واکسین پولیو به تاریخ ۲۵ جولای (سوم اسد) در ۲۸ ولایت آغاز شد که برای چهار روز ادامه داشت. به گفتۀ وزارت صحت، این کمپاین در ولایاتی نیز تطبیق خواهد شد که در فصل زمستان و به دلیل سردی هوا، راه‌اندازی واکسین پولیو در آن ولایت‌ها ناممکن است.

سازمان جهانی صحت از سرگیری کمپاین‌های سراسری واکسیناسیون فلج کودکان به منظور واکسین‌شدن ۹.۹ میلیون کودک افغان را گام حیاتی و مهم برای محو پولیو در این کشور عنوان کرده است.

این سازمان علاوه کرده است: "از سال ۲۰۱۸، ممنوعیت فعالیت‌های واکسیناسیون فلج کودکان در سطح محلی و در برخی از ولسوالی‌های تحت کنترول طالبان، توانایی این برنامه برای واکسین‌‌شدن همۀ کودکان در سراسر افغانستان را به میزان قابل توجهی کاهش داده بود."

هرچند این سازمان از کاهش بی‌سابقۀ واقعات پولیو و دسترسی سراسری نهادها برای مبارزه با این بیماری ابراز خرسندی کرده اما تاکید کرده است هنوز هم چالش‌های قابل توجهی برای تطبیق برنامه‌های آنان وجود دارد.

افغانستان و پاکستان دو کشور در جهان است که بیماری پولیو هنوز هم از کودکان قربانی می‌گیرد. پاکستان در سال ۲۰۲۱ میلادی فقط یک مورد مثبت پولیو را گزارش داد، اما در سال جاری، تاکنون ۱۴ مورد آن گزارش شده است.

پیش از این وزارت صحت طالبان گفته بود که یک واقعۀ مثبت فلج کودکان که در جریان امسال در ولایت پکتیکا ثبت شده، ویروس آن شباهت به ویروسی داشت که در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان تثبیت شده است.

سازمان جهانی صحت از افزایش واقعات مثبت پولیو در پاکستان ابراز نگرانی کرده و خواستار تلاش‌های بیشتر برای محو این بیماری در آن کشور شده و نیز بر جلوگیری از گردش ویروس آن به افغانستان تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG