لینک های دسترسی

Breaking News

واکسین کروناویروس در راه است؛ کی‌ها نخست واکسین می‌شوند؟


ده‌ها پوهنتون و شرکت دواسازی در سرتاسر جهان تلاش دارند تا هرچه زودتر واکسین کروناویروس را بسازند، اما فراهم‌ کردن و تطبیق یکبارگی واکسین دشوار است و باید تصمیم گرفته شود که کی‌ها نخست واکسین شوند.

در ایالات متحدۀ امریکا، از سال ۱۹۶۴ به اینسو، پس از تایید واکسین از سوی ادارۀ مواد غذایی و دوایی امریکا، کمیتۀ ویژۀ مرکز کنترول و وقایۀ امراض این کشور تصمیم می‌گیرد که به چی کسانی اولویت داده شود و واکسین چه‌گونه، چی وقت و به کدام مراکز توزیع شود.

اندرو پاویا، رییس بخش بیماری‌های عفونی اطفال در پوهنتون یوتا، به خبرگزاری یو اس ای تودی گفت: "شکی نیست که واکسین آهسته‌تر از آن چه که می‌خواهیم توزیع خواهد شد. امکان ندارد که ۳۵۰ میلیون دوز واکسین در یک روز به سرتاسر (امریکا) انتقال داده شود".

گروه مشورتی ستراتیژیک سازمان جهانی صحت نیز از هفتۀ گذشته به اینسو سرگرم کار اند تا توزیع واکسین را تنظیم و افرادی را که باید واکسین شوند، دسته بندی کنند.

با آنکه شماری از مقام‌های امریکایی و اروپایی به این باور اند که تا ساختن واکسین موثر برای کروناویروس کم و بیش یک سال دیگر فاصله است، برنامه ریزی برای تدارکات، انتقالات و تطبیق واکسین نیز زمانگیر می‌باشد.

همواره در دسته بندی گروه‌ها برای تطبیق واکسین، آسیب‌پذیرترین افراد در اولویت قرار داده می‌شوند.

کارشناسان صحی می‌گویند که احتمالاً کارکنان صحی، منسوبان پولیس، اطفاییه و ادارات خدمات عاجل، قوای نظامی، رهبران سیاسی، سالمندان، زنان باردار و کودکان، کارمندان فروشگاه‌ها و نیز افراد آسیب‌پذیری که در صورت ابتلا به کووید۱۹ ممکن است علایم و مشکلات جدی‌تری پیدا کنند، نخستین کسانی باشند که واکسین خواهند شد.

رویکرد دیگری را که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند این است که نخست واکسین به باشندگان محلاتی تطبیق شود که شیوع ویروس در آن بلند بوده و خطر گسترش و انتقال بیماری در آنجا جدی باشد.

تا کنون بیش از ۱۰۰ واکسین کروناویروس در کشورهای مختلف جهان زیر کار است که از آن جمله هشت واکسین آن به مرحلۀ آزمایش کلینیکی بالای انسان رسیده است.

در تازه ترین مورد، شرکت دواسازی مودرنای امریکا خبر داد که مرحلۀ نخست تلاش‌های این شرکت برای ساختن واکسین کروناویروس نویدبخش بوده است.

این شرکت که در اواسط ماه مارچ واکسین آزمایشی کروناویروس را بر دواطلبان صحتمند تطبیق کرده بود، اکنون گفته است که این واکسین در بدن تمام این افراد انتی‌بادی تولید کرده است.

موجودیت انتی‌بادی در مقابل یک ویروس سبب می‌شود که آن ویروس به محض ورود به بدن توسط انتی‌بادی از بین برده شود و نتواند بیماری ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG