لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید بر حضور معنادار زنان در گفتگوهای صلح افغانستان


سفارت‌های آسترالیا، کانادا، دنمارک، آلمان، هالند، ناروی، سویدن، بریتانیا و هیات اتحادیه اروپا با نشر اعلامیه‌ای مشترک بر حضور معنادار زنان در ترکیب هیات‌های مذاکره کننده و روند صلح تاکید کرده اند.

این نهادهای دیپلماتیک مقیم در کابل، با استقبال از تشکیل شورای عالی مصالحه ابراز امیدواری کرده اند که این اقدام هرچه زودتر منجر به اعلام تاریخ آغاز مذاکرات میان‌افغانی شود و آن را اقدامات اساسی و مهم برای روند صلح با مالکیت و رهبری افغان‌ها خوانده اند.

این سفارت‌ها تاکید کرده اند که حکومت افغانستان و طالبان باید حضور فعالانهٔ زنان را در مذاکرات صلح زمینه ساز شوند؛ چون به باور این کشورها بر اساس شواهد تاریخی در آن شمار توافقنامه‌های صلح که زنان به طور کامل دخیل و شامل بوده، دوام و موفقیت بیشتر داشته است.

اعلامیه‌ای مشترک گفته است: "حکومت افغانستان و طالبان باید زنان را در همه ابعاد روند صلح به شمول شورای رهبری، تیم‌های مذاکراتی، شوراهای مشورتی و تیم‌های فنی و مشورتی دخیل سازند. ما از هردو طرف می‌خواهیم تا تلاش‌های شان را برای گزینش تعداد بیشتری از زنان واجد شرایط در این ساختارهای صلح دوچند سازند".

همچنان این کشورها از مردان خواسته که در ترغیب و تشویق زنان برای مشارکت در روند صلح فعالانه دادخواهی کنند.

از نظر این سفارت‌ها، حقوق قانونی زنان افغان (حق کار، تحصیلات، آزادی سفر، ایجاد انجمن‌ها و مراقبت‌های صحی) باید در روند گفتگوهای صلح حفظ و تقویت شود.

اعلامیه گفته است که هیچ کشوری نمی‌تواند موفق باشد؛ مگر اینکه زنان به عنوان نیمی از نفوس آن کشور در کنار مردان حضور داشته باشند و آیندۀ مسالمت‌آمیز و مرفه افغانستان را نیز وابسته به شناخت و استفاده از توانایی‌های تحقق نیافته زنان افغان، گفته است.

این در حالی است که هیات گفتگوکنندۀ حکومت، ۲۱ عضو دارد و از این میان پنج تن آنان زنان اند.

XS
SM
MD
LG