لینک های دسترسی

Breaking News

سهم بارز زنان در مدیریت سکتور خصوصی


در حال حاضر ۱۳۰۰ زن جواز ادارۀ سرمایه‌گذاری افغانستان را به دست آورده است.
در حال حاضر ۱۳۰۰ زن جواز ادارۀ سرمایه‌گذاری افغانستان را به دست آورده است.

وزارت امور زنان افغانستان می‌گوید با آنکه زنان تجارت پیشۀ افغان با مشکلات بزرگی مواجه اند؛ ولی توانسته اند که سهم مهمی را در سکتور خصوصی بازی کنند.

دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان روز شنبه در کنفرانس زنان تجارت پیشه و اهدای سالانه تندیس بی‌بی خدیجه که به مناسبت روز جهانی تشبث زنان در کابل صحبت می‌کرد، گفت، عدم دسترسی به منابع مالی و مارکیت، نبود امنیت، تبعیض، ذهنیت‌های منفی، نداشتن تجربه و مهارت‌های مسلکی از مشکلات اساسی زنان تجارت‌ پیشه افغان است.

اما خانم نظری افزود، وزراتش در پی حل این مشکلات است و اخیراً در بخش بازاریابی و ظرفیت‌سازی با سفارت چین صحبت کرده و قرار است که یک مرکز آموزشی برای زنان تجارت پیشه در کابل گشایش یابد.

بر اساس ارقام وزارت امور زنان، در حال حاضر ۱۳۰۰ زن جواز ادارۀ سرمایه‌گذاری افغانستان را به دست آورده است، علاوه بر آن رهبری ۸۰۰ شرکت خصوصی به دوش زنان است و ۳۰۰۰ زن نیز تشبثات کوچک را در سراسر افغانستان مدیریت می‌کنند.

از سوی دیگر، رولا غنی بانوی اول افغانستان نیز بر خودکفایی اقتصادی زنان تأکید کرد و گفت، خودکفایی زنان نه تنها سبب افزایش اعتماد به نفس خانم‌ها می‌گردد؛ بلکه در پیشرفت جامعه نیز سهم ارزنده خواهد داشت.

او گفت "زنان مبتکر و تجارت پیشه ستون‌های مستحکم یک جامعه مرفع را تشکیل می‌دهند".

خانم غنی افزود که زنان افغان در بخش ابتکارات اقتصادی به حمایت و پشتیبانی نیاز دارند و او نیز در این راستا حامی خانم‌ها است.

در همین حال، سازمان ملل متحد با آنکه بر پیشرفت اقتصادی زنان در افغانستان اشاره دارد؛ ولی از مشکلاتی آنان نیز یادآوری کرد.

خانم ازیرا رئیس دفتر سازمان ملل برای زنان در افغانستان، از مسیر توانمندی اقتصادی زنان افغان به عنوان یک معما یاد کرد و گفت، زنان تجارت پیشه به دلیل خشونت، تبعیض و دسترسی نابرابر به منابع، هنوز به جایگاه اصلی شان نرسیده اند.

او گفت "کلان‌ترین مانع پیش‌روی شان ادراک منفی و کلیشه‌کردن است".

خانم ازیرا، توانمندی اقتصادی زنان را کلید پیشرفت بشر و رشد اقتصادی خواند و افزود، بر اساس تحقیقات تازه، پیشرفت تساوی جنسیتی می‌تواند تا 28 تریلیون دالر به رشد جهان بیفزاید.

بر اساس برآورد دفتر زنان سازمان ملل متحد، برابری جنسیتی در بخش سیاست ۵۰ سال؛ اما در بخش اقتصاد ۱۱۸ سال را در بر می‌گیرد که از نظر این سازمان عدم توجه به برابری جنسیتی یکی از موضوعات نگران‌کننده در کشورها است.

این در حالی است که پس از به میان آمدن حکومت وحدت ملی، ایجاد دفتر بانوی اول و فعالیت‌های خانم رئیس جمهور برای بلندبردن ظرفیت زنان، رهبری یک ولایت، چهار وزارت، نُه معینیت، چهار سفارت، یک ولسوالی، یک معاون و دو عضو در شورای عالی صلح، کرسی معاون لوی سارنوالی از پست‌های کلیدی دولت است که زنان اکنون به دست دارند.

اما به تازگی با سلب صلاحیت دو وزیر زن، سهم زنان در کابینۀ افغانستان، به دو تن تقلیل یافت.

هم‌چنان ۱۶ درصد حضور زنان در ادارت محلی دولت افغانستان، از عمده‌ترین دست‌آوردهای زنان است.

XS
SM
MD
LG