لینک های دسترسی

Breaking News

شمار مبتلایان کووید۱۹ در جهان بیشتر از ۴۰ میلیون شد


پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده صبح دوشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۸ میزان) گزارش داد که شمار مبتلایان کووید۱۹ در جهان از مرز ۴۰.۱ میلیون نفر گذشت.

بر اساس آمار تازه، شمار مرگ و میر ناشی از همه‌گیری کروناویروس در جهان به نزدیک به یک میلیون و ۱۱۵ هزار نفر رسیده است.

اما کارشناسان صحی می‌گویند که واقعات و تلفات ناشی از کروناویروس در جهان به مراتب بیشتر از آنچه است که تا کنون گزارش داده شده است، زیرا به گفتۀ آنان آزمایش کووید۱۹ در سرتاسر جهان نابرابر و در جاهایی به شدت محدود بوده؛ شمار زیاد مبتلایان بدون عرض بوده و شماری از حکومت‌ها آمار اصلی واقعات و مرگ و میر را پنهان کرده اند.

ایالات متحدۀ امریکا، هند و برازیل به تنهایی نصف واقعات جهانی کروناویروس را گزارش داده اند.

امریکا تا صبح دوشنبه از بیش از هشت میلیون و ۱۵۶ واقعۀ مثبت و نزدیک به ۲۱۹۶۸۰ هزار مورد مرگ، هند از بیش از هفت میلیون و ۵۵۰ هزار مورد ابتلا و ۱۱۴۶۱۰ مورد مرگ و برازیل از پنج میلیون و ۲۲۵ هزار مورد ابتلا و ۱۵۳۶۷۵ مورد مرگ ناشی از کووید۱۹ گزارش داده اند.

با اینحال، آمار پوهنتون جانس هاپکینز نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر، واقعات جدید کووید۱۹ در ایالات متحده و شمار زیاد کشورهای اروپایی رو به افزایش نهاده است.

اروپا هفتۀ گذشته با ثبت نزدیک به ۷۰۰ هزار واقعۀ جدید کووید۱۹ در یک هفته، ریکارد تازۀ واقعات هفته‌وار این بیماری را ثبت کرد. بریتانیا، فرانسه، روسیه و اسپانیا نصف واقعات جدید در اروپا را گزارش داده اند. همچنین، واقعات این بیماری در جمهوری چک و بلجیم به گونۀ بی پیشینه رو به افزایش است.

در همین حال، سازمان جهانی صحت هشدار داده است که اگر تدابیر بهداشتی به ویژه پوشیدن ماسک و فاصلۀ فزیکی رعایت نشود، در شفاخانه‌های چندین شهر اروپایی برای بیماران کووید۱۹ بستر پیدا نخواهد شد.

پیش از این، سازمان جهانی صحت تخمین زده بود که یک دهم جمعیت جهان – حدود ۷۵۰ میلیون نفر – به کووید۱۹ مبتلا شده اند که حدود ۲۰ برابر آمار رسمی در آن زمان می‌شد. این بدان معنا است که هنوز هم ۹۰ درصد جمعیت جهان در مقابل کروناویروس آسیب‌پذیر اند.

برخی از کارشناسان طبی استدلال کرده اند که باید به جای قرنطین شهرها که پیامدهای گستردۀ اقتصادی دارد، باید گذاشته شود که کروناویروس در میان مردم گردش کرده و سبب ایجاد "معافیت گله‌ای" شود تا گسترش‌ آن خود به خود مهار شود.

اما تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت این اقدام را "غیراخلاقی" و "غیرعلمی" خواند و گفت: "معافیت گله‌ای از طریق محافظت مردم در برابر ویروس حاصل می‌شود نه مواجه کردن آنان با ویروس."

سازمان جهانی صحت ابراز امیدواری کرده است که تا آخر سال روان یکی از ده واکسین کروناویروس که در آخرین مرحلۀ آزمایشی قرار دارد، موثر و مصوون ثابت شود. اما این سازمان هشدار داده است که نسل اول واکسین‌ها الزاماً سبب محافظت و ایجاد معافیت کامل نشده و مهار کردن کامل همه‌گیری کم از کم دو سال دیگر وقت خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG