لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی به سیاست ترمپ در قبال بحرانات خارجی


بیرون کردن ایالات متحده از جنگ های که رئیس جمهور دونالد ترمپ آن را "پایان ناپذیر" میخواند، یکی از شعارهای عمدۀ انتخاباتی آقای ترمپ بود.

ولی با پایان سال ٢٠١٩، به نظر میرسد که رئیس جمهور ایالات متحده در تحقق تعهد خود مؤفق نشده است.

تصمیم رئیس جمهور دونالد ترمپ مبنی بر خروج سربازان امریکایی از سوریه، زمینه را برای عملیات ترکیه علیه جنگجویان کُرد مساعد کرد و به اینگونه شمال شرق سوریه امروز نیز شاهد نارامی میباشد.

چند هفته پس از تصمیم خروج، براساس یک گزارش وزارت دفاع ایالات متحده، تصمیم دونالد ترمپ فُرصت انسجام مجدد را به گروۀ داعش مهیا کرد.

جرالد فیرستین، تحلیلگر در انستیتوت شرق میانه در واشنگتن دی.سی میگوید که "موقعیت امروزی ما (ایالات متحده) در سوریه نسبت به زمان قبل از توافق میان رؤسای جمهوری ایالات متحده و ترکیه، شکننده تر و مغلق تر است".

دونالد ترمپ، سربازان امریکایی را از سوریه به عراق فرستاد که در حال حاضر تعداد مجموعی این سربازان در عراق به حدود شش هزار نیرو میرسد.

اما چند صد سرباز بخاطر حفاظت از ساحات نفتی سوریه، در آن کشور باقی مانده اند.

باوجود آنکه گروه داعش قلمرو خلافت خود را در عراق و سوریه از دست داده است، اما به باور تعداد از تحلیلگران امریکایی، تهدید تروریزم و افراطیت هنوز از بین نرفته است.

ولی باوجود این همه، رئیس جمهور ترمپ اکثراً از پیروزی در جنگ علیه داعش و کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش، بگونۀ فخرآمیز یاد میکند.

در عین حال، ٢٠٠٠سرباز امریکایی از افغانستان بیرون شده است درحالیکه ١٢هزار دیگر هنوزهم باقیست و مذاکرات صلح با طالبان نیز ادامه دارد.

رئیس جمهور ترمپ در سفر اخیر خود به افغانستان، گفت که "تا زمانی دسترسی به یک توافق یا پیروزی کامل، در افغانستان حضور خواهیم داشت، و طالبان به شدت خواستار یک توافق استند".

از جانب هم، درماۀ سپتمبر پس از یک حمله بر تاسیسات نفتی در عربستان سعودی، دونالد ترمپ سه هزار سرباز را به آنکشور فرستاد.

ماه ها قبل از آن، آقای ترمپ طرح کانگرس مبنی بر قطع حمایت واشنگتن از جنگ ریاض در یمن را رد کرد.

منتقدین ترمپ میگویند که با این اقدامات، سیاست خارجی ترمپ مبهم میباشد.

انتونی کوردسمن، تحلیلگر در مرکز مطالعات ستراتیژیک و بین المللی، میگوید که "اتخاذ یک موضع جدید در قبال کرانه غربی رود اردن و موضوع فلسطنیان" بر مشکلات منطقوی افزوده است.

در عین حال، ٢٨ هزار سرباز امریکایی به هدف دفع تهدیدات کوریای شمالی، در کوریای جنوبی مستقر میباشد.

مذاکرات میان رهبران ایالات متحده و کوریای شمالی که بتواند مانع آزمایشات میزایلی پیونگ یانگ شود، تا حال ناکام بوده است.

در حال حاضر حدود ٢٠٠هزار سرباز امریکایی در سراسر جهان مستقر است.

XS
SM
MD
LG